Jag har en kabel ut från huset. Kabeln är av typ jodkabel 4*2.5+2.5. Min tanke är att disponera kabeln på följande sätt. En ledare skall styra utebelysningen på framsidan. Den andra ledaren skall styra belysningen på bakgården. Den tredje ledaren skall styra en lekbelysning (strålkastare) på baksidan. (Sedan finns ju naturligtvis nolla och skyddsjord). De två första belysningskretsarna skall dessutom ha en skymningsrelä var för sig. Frågan är nu om man kan koppla ihop nolledarna från de båda skymnigsreläerna (och samma nolledare kommer naturligtvis att gå även till strålkastarbelysningen) ??

Någon som kan förresten förklara varför det kommer en separat nolledare från en skymningsrelä?

>Någon som kan förresten förklara varför det kommer en separat nolledare från en >skymningsrelä?

Själva reläet behöver en nolla för att fungera, plinten för utgående nolla från reläet är bara en plint som har kontakt med den ingående nollan. Har du nollanslutning för din armatur nån annan stans så behöver du inte använda den utgående nollan från reläet. Reläet bryter inte nollan. Åtminstone inte på de ljusrelän jag har sett.

Förutsatt att allt går på samma grupp går det . Krävs även kopplingsdosor att grena upp det hela i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.