Jag har en dosa på väggen, den är utav nån gammal modell (årgång 1931) i antingen papp eller plåt har ej kikat så noga än...

Jag vill ha ett vägguttag lite längre ned på väggen och då dra vp-rör från gamla dosan till den den nya. Tänkte sedan bara ha ett täcklock på den gamla dosan. Hur ansluter jag det nya vp-röret till den gamla dosan? Är det bara att borra lämpligt hål i den underifrån?

Se bifogad bild...

• eldosa.jpg
Det är tydligen inte tillåtet. Om man gör en dylik operation på en modern dosa av plast så finns det lösa rörmuffar med mutter som man kan sätta fast i hålet. Jag såg häromdagen att Clas olsson börjat sälja dessa. Om de är OK att använda i gamla plåtdosor vet jag inte.

MEN om du nu ändå gör så stort ingrepp i väggen, kan du inte hacka bort dosan helt och skarva på dig direkt på röret istället? Så slipper du ett onödigt täcklock.

Du menar alltså skarva på vp-röret med en sån där plastskarv till stålröret. Då måste man dra nya trådar i det gamla röret men det kanske är ett mindre problem än vad jag föreställer mig.

Har ett till "problem"

Ska dra ned el från en strömbrytare till två nya uttag. Ska jag då hacka bort den gamla dosan där strömbrytaren sitter och sätta dit en ny grön dosa?

• eldosa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om det är nödvändigt eller om du man köra med en sådan där skruvmuff jag nämnde. Om det verkar rimligt enkelt att få bort den gamla dosan så skulle jag nog göra det.

På de gamla dosorna finns det oftast ingen skruvfastättning av brytaren utan de sitter ofta bara med klorna som man skruvar ut så de spänner fast mot väggarna. De modernare dosorna (sedan typ 50 år) har ju skruvhål, dte blir betydligt stadigare.

Om du fortfarande har orginalledningarna kvar så måste du i princip ialla fall dra i nya trådar. På ledningar från 1931 brukar isoleringen pulvriseras om man böjer på dem.

S
Jag håller med hempularen! Ta bort dosan i fönsterhöjd, förläng röret och byt ledningarna från kopplingsdosan. I fråga två skulle jag byta ut den befintliga dosan med strömställaren mot en ny och gå vidare från den till uttagen.

Dosan brukar vara rätt lätt att få bort genom att borra med ett mindre borr runt om hela dosan och sedan bända lite. Är det lättbetong/mycket puts räcker det med ett betongborr i skruvdragaren, det dammar minimalt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.