1 530 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
uttag för motorvärme
Hej
jag undrar vilken typ av uttag får man använda.
tack
jag undrar vilken typ av uttag får man använda.
tack
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om uttaget skall sitta ute, eller om det skall mata en bil som står ute så är det inte bara rekomendabelt med en kordfelsbrytare, det är ett krav.
Däremot så är det ganska bra att ha det på en egen jordfelsbrytare, frö utomhuskablar har en tendens att lösa ut jordfelsbrytaren ganska ofta, då är det ju synd om hela huset slocknar.
Däremot så är det ganska bra att ha det på en egen jordfelsbrytare, frö utomhuskablar har en tendens att lösa ut jordfelsbrytaren ganska ofta, då är det ju synd om hela huset slocknar.
Är det person eller egendomsskydd kravet gäller? Om man får är det kanske bättre att välja en "jordfelsbrytare" med en utlösningsström om 300mA i stället för personskyddets 30mA?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Är inte behörig så igentligen vet jag inte. Men jag har mycket svårt att tro att man skulle få ha något annat än 30mA.
Dels är ju en bil en ovanligt riskabel installation. Kabeln på bilen kan skadas betydligt lättare än de flesta andra installationer, dels så vet du ju aldrig vad som kopplas på uttaget. Nästa gång kanske det är den eldrivna häcksaxen.
Dels är ju en bil en ovanligt riskabel installation. Kabeln på bilen kan skadas betydligt lättare än de flesta andra installationer, dels så vet du ju aldrig vad som kopplas på uttaget. Nästa gång kanske det är den eldrivna häcksaxen.
Uttag med märkström 16A skall installeras via en jordfelsbrytare med 30mA märkutlösningsström. Detta finns i Elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2004:1gravedigger skrev:
Klicka här för att svara