9 896 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Hur fel kan de egentligen bli vid byte av vägguttag och på/avknapp?
Kan väll börja med att säga att jag inte har någon större el kunskap..
Sitter och snackar med polaren som funderar på byta på/av knappar i huset och en del dubbla vägguttag. De är gamla, eller riktigt gamla knappar och uttag nu.
Vid vägguttagen finns bara svart och vita tåtar
Vid på/av knapparna lika dant, svart och vit.
Vid 1 lampa finns de 2 på/avknappar till. 3 tåtar, Svart, röd och vit.
Och en dubbel på/av knapp med svart, röd och vit.
Hur farligt är de att koppla fel på dom där de finns bara svart och vit? Löser inte bara automatsäkringen ut eller så?
Hur fungerar en sådan där dubbel på/av knapp eftersom de är bara en kabel dit..
Sitter och snackar med polaren som funderar på byta på/av knappar i huset och en del dubbla vägguttag. De är gamla, eller riktigt gamla knappar och uttag nu.
Vid vägguttagen finns bara svart och vita tåtar
Vid på/av knapparna lika dant, svart och vit.
Vid 1 lampa finns de 2 på/avknappar till. 3 tåtar, Svart, röd och vit.
Och en dubbel på/av knapp med svart, röd och vit.
Hur farligt är de att koppla fel på dom där de finns bara svart och vit? Löser inte bara automatsäkringen ut eller så?
Hur fungerar en sådan där dubbel på/av knapp eftersom de är bara en kabel dit..
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
PÅ din beskrivning är det inte helt klar vad du menar. Det där med 2 knappar och dubbel osv, bör du beskriva bättre.
Du nämner också att en av färgerna är röd.
Röd är i äldre installationer ofta skyddsjord (skyddsjord är numera gulgrön, alltså en randig ledare).
Om man kopplar skyddsjord fel, så löser i bästa fall säkringen ut, men det är MER troligt att en eller många apparater i huset blir strömförande, och då inte nödvändigtvis just den lampa som du kopplar vid. det kan lika gärna vara så att kylskåpet blir en dödsfälla när du kopplat fel i vardagsrummet.
Du frågar också om risken med uttag med bara svart o vit. Där är risken lägre, men det gäller att veta absolut säkert vad man håller på med. Det finns dels en del instruktioner för hur man gör på elsäkerhetsverkets hemsida, dels finns det en DVD på byggmarknaderna med instruktioner.
Jag skulle föreslå att du börjar med att gå igenom det materialet, och därefter fundera på om du är absolut säker på att du då vet vad som skall göras.
Om du inte är absolut säker så låt bli! Varianten att pröva sig fram är direkt livsfarlig, inte bara för dig själv utan för alla som kan komma att vistas i huset efteråt.
Jag vill också passa på att varna lite för brand. Om man inte vet så mycket om el så kan det ibland vara svårt att föreställa sig hur varmt det kan bli i en dåligt kopplad ledning. Det är betydligt vanligare att folk dör i bränder orsakade av felaktiga elkopplingar än att man dör av en elchock. Det är alltså inte bara en fråga om att koppla rätt tråd till rätt plats, utan också hur hårt man skall dra åt skruvar, hur man kontrollerar att ledningen verkligen sitter fast osv.
Men grundprinipen för allt elarbete är att man kopplar ingenting om man inte vet exakt vad som är rätt.
I ditt fall är det också en komplikation att du har en röd ledning som brukar vara skyddsjord men i ditt fall är den troligen inte skyddsjord. Och som sagt gör du fel med den så blir det riktigt farligt.
Du nämner också att en av färgerna är röd.
Röd är i äldre installationer ofta skyddsjord (skyddsjord är numera gulgrön, alltså en randig ledare).
Om man kopplar skyddsjord fel, så löser i bästa fall säkringen ut, men det är MER troligt att en eller många apparater i huset blir strömförande, och då inte nödvändigtvis just den lampa som du kopplar vid. det kan lika gärna vara så att kylskåpet blir en dödsfälla när du kopplat fel i vardagsrummet.
Du frågar också om risken med uttag med bara svart o vit. Där är risken lägre, men det gäller att veta absolut säkert vad man håller på med. Det finns dels en del instruktioner för hur man gör på elsäkerhetsverkets hemsida, dels finns det en DVD på byggmarknaderna med instruktioner.
Jag skulle föreslå att du börjar med att gå igenom det materialet, och därefter fundera på om du är absolut säker på att du då vet vad som skall göras.
Om du inte är absolut säker så låt bli! Varianten att pröva sig fram är direkt livsfarlig, inte bara för dig själv utan för alla som kan komma att vistas i huset efteråt.
Jag vill också passa på att varna lite för brand. Om man inte vet så mycket om el så kan det ibland vara svårt att föreställa sig hur varmt det kan bli i en dåligt kopplad ledning. Det är betydligt vanligare att folk dör i bränder orsakade av felaktiga elkopplingar än att man dör av en elchock. Det är alltså inte bara en fråga om att koppla rätt tråd till rätt plats, utan också hur hårt man skall dra åt skruvar, hur man kontrollerar att ledningen verkligen sitter fast osv.
Men grundprinipen för allt elarbete är att man kopplar ingenting om man inte vet exakt vad som är rätt.
I ditt fall är det också en komplikation att du har en röd ledning som brukar vara skyddsjord men i ditt fall är den troligen inte skyddsjord. Och som sagt gör du fel med den så blir det riktigt farligt.
Utifrån beskrivningen att döma så TROR jag att röd i detta fallet är en tändtråd, eftersom den lika gärna kunde användas till det med likväl som till skyddsjord. Men vad jag tror ska inte tas som en regel i just detta fallet. Jag rekommenderar att en mer elkunnig person bör göra bytet av vägguttag och strömställare eftersom ingen av er har den erforderliga kännedom som krävs för arbetet.
Men hur fungerar de egentligen.. säg om de kopplas fel uppe i ett sovrum.. sätter vit och svart fel.. hur kan ex kylskåp bli farligt?hempularen skrev:Om man kopplar skyddsjord fel, så löser i bästa fall säkringen ut, men det är MER troligt att en eller många apparater i huset blir strömförande, och då inte nödvändigtvis just den lampa som du kopplar vid. det kan lika gärna vara så att kylskåpet blir en dödsfälla när du kopplat fel i vardagsrummet.
Kylskåp kan bli farligt på så vis att det kan bli strömförande och döda dig! :eek:Hyttmyra skrev:
Skämt åsido, men likväl sanning och jag tycker det verkar som att du inte har en susning om vad det handlar om och bör därför inte göra detta arbete. Låt någon mer elkunnig göra det istället!
Men de handlar inte om de........ Jag är bara nyfiken på hur de fungerar med att om jag kopplar fel på ett ställe hur en sak på ett annat ställe kan bli strömförande...sawsaw skrev:
Jag skulle gjort såhär:
Prata med en elektriker, be honom komma och byta till jordade uttag och nya ledningar (=höja elanläggningens standard till dagens från sextiotalets)
Var med honom när han jobbar, så kan ni hjälpa till att dra tråd etc. och kanske spara en slant, samt säkert lära er en hel del om det här med el.
Observera att om du ändå väljer att montera nya uttag utan att byta ledningar så måste du köpa ojordade uttag... Vilket känns lite bakåtsträvande.
Prata med en elektriker, be honom komma och byta till jordade uttag och nya ledningar (=höja elanläggningens standard till dagens från sextiotalets)
Var med honom när han jobbar, så kan ni hjälpa till att dra tråd etc. och kanske spara en slant, samt säkert lära er en hel del om det här med el.
Observera att om du ändå väljer att montera nya uttag utan att byta ledningar så måste du köpa ojordade uttag... Vilket känns lite bakåtsträvande.
Risken att koppla fel vid ojordade uttag är näst intill obefintlig. Risken kommer med jordade dito och du växlar skyddsjorden med fasen eller nollan. Då får du ju dom i uttagets jordstift och därmed spänningssätter du varje jordat föremål du ansluter till uttaget. Samtidigt kommer du åt något annat jordat och du blir grillad invändigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Skyddsjord är en ledare som i en apparat är kopplad till höljet, ex ett kylskåp. Eller höljet på en bordslampa. Den ledaren är avsedd att skydda mot isolationsfel på de "riktiga" ledarna. Om det blir fel i kylskåpet så att ström ex. ström i kompressorns motor leds över till motorhöljet som i sin tur är fastskruvat i kylskåpets hölje. Då skulle kylskåpet bli livsfarligt. Därför är höljet kopplat till en skyddledare som då leder bort strömmen som felaktigt kan komma till höljet.
Normalt går då säkringen (går inte in på varför just nu). Denna skyddsjord finns därför som kopplad till elutttagen i huset, till lampkontakter osv så att skyddledaren i apparaten skall vara kopplad till jord via dessa skyddsledare i huset.
Om man då börjar koppla utan att veta exakt vad man håller på med i dosorna, så finns risken att man dels bryter upp en sådan här skyddskrets, inte så farligt förrän den dag du får ett fel på kylskåpet, då dör någon. Men ännu farligare är om man i okunskap kopplar denna skyddsledare till en strömförande tråd.
Då blir alla apprater, lampor etc, som är kopplade på denna skyddsledare (alla på samma propp ) strömförande. Dvs du kopplar fel i ett rum, men dödsfällan uppstår i ett annat rum.
Denna typ av fel är ganska vanliga, min personliga statisitik är att några procent av alla kopplingar jag undersökt har haft någon form av fel på skyddsjorden. Gudskelov har jag bara varit med om att den var fel så att en apparat blev omdelbart strömförande en gång, men då var det jag som höll på att stryka med.
Och observera jag är INTE elektriker. men jobbar med elektronik om dagarna.
I ditt fall så misstänker jag att du inte har någon skyddsjord i rummet ifråga (är numera obligatoriskt vid nybygge). Men om man inte vet säkert och det dessutom finns tveksamheter med färgval på trådarna så skall man låta bli.
Normalt går då säkringen (går inte in på varför just nu). Denna skyddsjord finns därför som kopplad till elutttagen i huset, till lampkontakter osv så att skyddledaren i apparaten skall vara kopplad till jord via dessa skyddsledare i huset.
Om man då börjar koppla utan att veta exakt vad man håller på med i dosorna, så finns risken att man dels bryter upp en sådan här skyddskrets, inte så farligt förrän den dag du får ett fel på kylskåpet, då dör någon. Men ännu farligare är om man i okunskap kopplar denna skyddsledare till en strömförande tråd.
Då blir alla apprater, lampor etc, som är kopplade på denna skyddsledare (alla på samma propp ) strömförande. Dvs du kopplar fel i ett rum, men dödsfällan uppstår i ett annat rum.
Denna typ av fel är ganska vanliga, min personliga statisitik är att några procent av alla kopplingar jag undersökt har haft någon form av fel på skyddsjorden. Gudskelov har jag bara varit med om att den var fel så att en apparat blev omdelbart strömförande en gång, men då var det jag som höll på att stryka med.
Och observera jag är INTE elektriker. men jobbar med elektronik om dagarna.
I ditt fall så misstänker jag att du inte har någon skyddsjord i rummet ifråga (är numera obligatoriskt vid nybygge). Men om man inte vet säkert och det dessutom finns tveksamheter med färgval på trådarna så skall man låta bli.
Det kan alltid bli fel.Hyttmyra skrev:
Skala upp för mycket eller förlite - glappkontakt - värme - brand?
Bara byta ut uttaget direkt och inte klippa av ledaren och skala om på nytt. Om det är en anslutning som är förtennad. glappkontakt - värme - brand?
Ansluta fasledaren lite tokigt så att kopparen tar mot metalldosan som är dåligt jordad?. - spännings sätta vissa delar av anläggningen - livsfarligt, risk för överslag - värme - brand?
Eller klämma fasledaren med "fästklorna när man monterar insatsen. Så att det blir överslag till metalldosan som är dåligt jordad?. - spännings sätta vissa delar av anläggningen - livsfarligt, risk för överslag - värme - brand?
M.M.
Observera att dessa fel även kan uppstå när man byter en strömbrytare, men "bara två ledare".
Man kan aldrig säga att inget kan bli fel....
Lite tjat, men det är aldrig fel att påminna om vad som kan hända.
Klicka här för att svara