34 966 läst ·
19 svar
35k läst
19 svar
Dra vanlig kabel i vägg
Sida 1 av 2
Har för mig att jag läste att en nyare bestämmelse säger att man får dra en viss typ av kabel i vägg utan VP-rör. Vad är det för kabel?
Mantalde kablar i flerledarutförande som är konstruerade för att förläggas i vägg utan kabelrör får användas. Den skall infästas i bägge ändar och vara skyddad mot genomspikning när den passerar reglar eller liknande byggnadskonstruktioner.jeppeknaster skrev:
Personligen så skulle jag inte annat än i undantagsfall göra på detta sättet då om en kabel har dålig isolation så har man stora problem med att byta densamma.
Så tänk efter innan du installerar någonting i enlighet med detta installationssättet.
Jo, jag ska inte använda denna typ av kabel, var bara nyfiken.
Men å andra sidan kan väl inte ett vp-rör/flex skydda speciellt bra mot en spik/skruv heller?
Men å andra sidan kan väl inte ett vp-rör/flex skydda speciellt bra mot en spik/skruv heller?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är väl inte främst för sjyddet som det äår bra med rör, utan för att det skall gå att göra om och ändra i efterhand.
Rent kostnadsmässift så tror jag att det är billigare i material att lägga VP rör med FK trådar i, än att lägga EKLK eller liknande kabel. Men det kanske går fortare i arbetstid att bara lägga ut en kabel i väggen.
Rent kostnadsmässift så tror jag att det är billigare i material att lägga VP rör med FK trådar i, än att lägga EKLK eller liknande kabel. Men det kanske går fortare i arbetstid att bara lägga ut en kabel i väggen.
Som yrkesman har jag bara i nått undantagsfall lagt "lös kabel" i vägg, skulle jag uppleva att fördelarna skulle överväga, skulle jag väl kunna tänka mig att använda den metoden. Men jag ser inte några fördelar, varken tidsmässigt eller pengamässigt som skulle uppväga nackdelarna, så jag avråder alla "hemmapulare" att använda metoden. Mitt råd är använd slang med fördragna ledare, fäst varje 0,5 meter och undvik skarpa 90 graders böjar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Håller med, med VP rör är det så enkelt att dra i en ny tråd för nya funktioner.
Prototypen
Prototypen
Ok, tack för era synpunkter.
Är det 16mm flex/vp man ska ha för en "standard" dragning?
Är det 16mm flex/vp man ska ha för en "standard" dragning?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Ja 16mm är det vanligaste.
På det sätt som många elektriker drar den färdigdragna flexslangen nuförtiden, dvs med skarpa böjar och dålig fastsättning, är det inte alltid så lätt att dra om den heller. (Lättare än EKLK iofs).
Att dra om ledare i ett flexrör blir aldrig lika enkelt som i ett "riktigt" VP-rör.
Så: Att fixera flexslangen och tänka på böjarna är mycket viktigt, även om det är lätt att slarva ("trådarna är ju redan i...")
Att dra om ledare i ett flexrör blir aldrig lika enkelt som i ett "riktigt" VP-rör.
Så: Att fixera flexslangen och tänka på böjarna är mycket viktigt, även om det är lätt att slarva ("trådarna är ju redan i...")
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag har mycket dålig erfarenhet av flexslag, undvik flexslang kör med VP rör
Dagens användning av flexslang verka vara som biltillverkning: sänkt produktionskostnad på bekostnad av dyrare reparationer/ändringar...
Såg exempel på tv hur man drog flex i prefabhus, den låg nästan bara lös i väggelementet med några få fästpunkter förutom ändorna.
Heja VP-rör (som amatör - oj, rim)
Såg exempel på tv hur man drog flex i prefabhus, den låg nästan bara lös i väggelementet med några få fästpunkter förutom ändorna.
Heja VP-rör (som amatör - oj, rim)
Oavsett vilket matr. man använder blir det dåligt om man inte använder rätt metod med rätt matr. Flexslang är UTMÄRKT bara man gör på rätt sätt, vem är så dum att han försöker åka Vasaloppet på slalomskidor?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
I mitt hus lade de in mycket flexslang vid en ombyggnad på 70 talet. Jag fick jobba hårt för att dra i 3 trådar på en rak sträcka av 2m mellan 2 dosor (drog in skyddsjord).
Vid den ombyggnaden var det inget hempulande. Ägaren då hade själv en medelstor byggfirma.
Vid den ombyggnaden var det inget hempulande. Ägaren då hade själv en medelstor byggfirma.
Om du sätter upp 20 meter slang och 20 meter vprör exakt lika så går det betydligt LÄTTARE att dra in ledningarna i slangen, det beror på att ledningarnas anliggningsyta mot i slangen är hälften så stor som i röret. Och följer man regeln om fästavstånd fungerar det mycket bra och angående böjar vik ett VPrör över tummen med minimal radie så kommer du att få mycket stora bekymmer att få igenom en fjäder.
Jag vet att många fuskar med fastsättningen och det bäddar för framtida bekymmer.
Och att ha byggfirma är nog ingen merit när det gäller eljobb, kanske hellre det motsatta.
Jag vet att många fuskar med fastsättningen och det bäddar för framtida bekymmer.
Och att ha byggfirma är nog ingen merit när det gäller eljobb, kanske hellre det motsatta.