11 304 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Enfas till trefas?
Sida 1 av 4
Jaa, rubriken är inget unikum här, men jag måste bidra med ännu en tråd i ämnet.
Ur ett stålrör tittar det fram EN usel fas, jag behöver ju TRE!
Dvärgbrytaren på inkommande är märkt 40 A (udda eller...) och ledarna är dragna
två trappor upp i ingjutna stålrör (inga stigardosor på vägen heller).
En granne har med extrem möda tvingat igenom 5 X 6 mm² till nedre våningen,
så den arean är nog otänkbar ytterligare en trappa upp.
Jag undrar nu följande:
1. kan jag säkra av i källaren & dra 4 mm² istället?
2. vilken är högsta tillåtna strömstyrka för en 4 mm²?
3. vad måste/bör jag då säkra av för på inkommande i lägenheten?
Jag kanske kan skita i jorden & använda stålröret som gul/grön istället. ;-)
/ CD
Ur ett stålrör tittar det fram EN usel fas, jag behöver ju TRE!
Dvärgbrytaren på inkommande är märkt 40 A (udda eller...) och ledarna är dragna
två trappor upp i ingjutna stålrör (inga stigardosor på vägen heller).
En granne har med extrem möda tvingat igenom 5 X 6 mm² till nedre våningen,
så den arean är nog otänkbar ytterligare en trappa upp.
Jag undrar nu följande:
1. kan jag säkra av i källaren & dra 4 mm² istället?
2. vilken är högsta tillåtna strömstyrka för en 4 mm²?
3. vad måste/bör jag då säkra av för på inkommande i lägenheten?
Jag kanske kan skita i jorden & använda stålröret som gul/grön istället. ;-)
/ CD
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det en lägenhet borde du klara dig på 3x16A och då är min area 2,5 mm2. 4 mm2 =20 A. Nu är det bara så att det ska vara minst 6 mm2 till en central vare sig det behövs eller inte men detta vore ju undantaget som skulle bekräfta regeln.
Här kanske man borde tänka praktiskt och göra ett undantag och dra lite klenare än vad alla föreskrifter säger (dock inte översäkra).
Det är inte så länge sedan undercentraler matades med vadsomhelst area bara den var rätt säkrad.
Nu kommer jag säkert att få på nöten av Sawsaw, Elmont m.fl. men då får de väl bila upp väggen åt dig.
Prototypen
Här kanske man borde tänka praktiskt och göra ett undantag och dra lite klenare än vad alla föreskrifter säger (dock inte översäkra).
Det är inte så länge sedan undercentraler matades med vadsomhelst area bara den var rätt säkrad.
Nu kommer jag säkert att få på nöten av Sawsaw, Elmont m.fl. men då får de väl bila upp väggen åt dig.
Prototypen
...eller snarare putsa igen väggen efteråt!
Säkrar man av efter mätaren så att kablarna upp till lägenheten inte är stigare, dvs ledning från mätare/huvudsäkring till första central så går det alldeles utmärkt med 2,5 som i det flesta fall kan säkras med 16 A. Lämpligtvis då 5-ledarsystem så att man slipper 10-kvadrats PEN.
Säkrar man av efter mätaren så att kablarna upp till lägenheten inte är stigare, dvs ledning från mätare/huvudsäkring till första central så går det alldeles utmärkt med 2,5 som i det flesta fall kan säkras med 16 A. Lämpligtvis då 5-ledarsystem så att man slipper 10-kvadrats PEN.
elmont:
boendet är en bostadsrätt, fastigheten är på tre vån + källare.
Vi bor som sagt på andra våningen.
prototypen:
Jag borde nämnt att vi har en tvättmaskin som är avsäkrad för 20 A.
Detta utesluter 2,5:an ?
Jag låter en fackman göra jobbet, han tullar nog ej på reglerna,
men är det lagligt det jag föreslår? Säger föreskrifterna "NEJ!" ?
Fotografen:
Jag föreslog detta för elektrikern som kikade på arbetet, han knorrade lite...
Men femledaresystem skall det ju definitivt vara, borde gå smidigare än fyra?
boendet är en bostadsrätt, fastigheten är på tre vån + källare.
Vi bor som sagt på andra våningen.
prototypen:
Jag borde nämnt att vi har en tvättmaskin som är avsäkrad för 20 A.
Detta utesluter 2,5:an ?
Jag låter en fackman göra jobbet, han tullar nog ej på reglerna,
men är det lagligt det jag föreslår? Säger föreskrifterna "NEJ!" ?
Fotografen:
Jag föreslog detta för elektrikern som kikade på arbetet, han knorrade lite...
Men femledaresystem skall det ju definitivt vara, borde gå smidigare än fyra?
Har du kollat hur mycket tvättmaskinen tar med tångampèremeter? Om den verkligen behöver 1-fas 20A, föreslår jag att du drar 5x2,5 kvmm och byter tvättmaskin. Ingen konsumentmaskin kräver 400V 3x20A. Eller driver du tvättinrättning i lokalen?
mattiasp:
Både tvättmaskin & befintlig inst. till denna får vara kvar, de funkar ju bra.
Jag är egentligen bara intresserad av att få femledare till spisen, skall hänga på en tång på tvättmaskinen & kolla hur mycket den verkligen drar.
Tack för tipset!
Både tvättmaskin & befintlig inst. till denna får vara kvar, de funkar ju bra.
Jag är egentligen bara intresserad av att få femledare till spisen, skall hänga på en tång på tvättmaskinen & kolla hur mycket den verkligen drar.
Tack för tipset!
Har du mätaren i kälaren måste du troligtvis: byta mätartavla och dra om ledningar för att få till trefas, byta stigare upp efter mänga liknande jobb VET jag att 3x6+10 är lättast att ersätta den befintliga stigaren med och 5 ledarsystem får du när du byter central i lägenheten.
Har du en "vanlig" modern tvättmaskin klarar den sig med 10 Ampere.
För att bygga om fördelningen i källaren måste du nog komma överens med föreningen först.
Ps
Normalt brukar det inte vara nått problem att byta stigare men vid något enstaka fall har jag "betat" och fått lägga en ny utvändig.
Sitter mätaren i lägenheten har du säkert en fördelning i trapphuset, förfarandet blir ungefär det samma men kanske lite enklare.
Har du en "vanlig" modern tvättmaskin klarar den sig med 10 Ampere.
För att bygga om fördelningen i källaren måste du nog komma överens med föreningen först.
Ps
Normalt brukar det inte vara nått problem att byta stigare men vid något enstaka fall har jag "betat" och fått lägga en ny utvändig.
Sitter mätaren i lägenheten har du säkert en fördelning i trapphuset, förfarandet blir ungefär det samma men kanske lite enklare.
elmont (& sawsaw):
Jag skall föreslå 3X6+10 för elektrikern, han har dragit 5X6 till vån under mig & slet sig fördärvad en heldag med detta. Han är mycket skeptisk till vårat läge!
Så det här var precis det jag behövde höra just nu, började nästan misströsta lite.
Förening har givit klartecken, om behörig inst. gör jobbet (självklart, vad annars???).
Beträffande mätare har vi numera gemensam el, men den gamla mätaren hänger i källaren, den nya sitter på inkommande el i fastigheten.
Det finns ingen fördelning mer än i mätarcentralen, därifrån går det stålrör
upp till respektive lägenhet, om det ändå funnits ett schakt...
Har du förresten något tips om hur man får ett femledarsystem till en spis (3X16 A) genom ett 16mm rör? Lutar det åt utanpåliggande eller?
Jag skall föreslå 3X6+10 för elektrikern, han har dragit 5X6 till vån under mig & slet sig fördärvad en heldag med detta. Han är mycket skeptisk till vårat läge!
Så det här var precis det jag behövde höra just nu, började nästan misströsta lite.
Förening har givit klartecken, om behörig inst. gör jobbet (självklart, vad annars???).
Beträffande mätare har vi numera gemensam el, men den gamla mätaren hänger i källaren, den nya sitter på inkommande el i fastigheten.
Det finns ingen fördelning mer än i mätarcentralen, därifrån går det stålrör
upp till respektive lägenhet, om det ändå funnits ett schakt...
Har du förresten något tips om hur man får ett femledarsystem till en spis (3X16 A) genom ett 16mm rör? Lutar det åt utanpåliggande eller?
Joo, han har en kollega med sig. Förra gången var de visst tre stycken som drog & slet i dessa j*#!a tampar.
Har du förresten koll på om det är någon större skillnad mellan räfflade eller släta ledare?
Har du förresten koll på om det är någon större skillnad mellan räfflade eller släta ledare?
Nu har jag ju inte installerat sånt här på 20 år, eller så, men jag vill minnas att det finns krav på att ledarna ska gå någorlunda lätt i röret, annars får man inte dra i dem?
Använd smörja och se till att inte ledningarna blir tvinnade och jag tror inte att det är 16mm rör till spisen utan 18 eller 22 mm och om det inte är tillplattat ska det inte vara några större problem. Dom refflade brukar gå lättare
Varför skulle du behöva minst 6mm2 till en lgh om du har femledarsystem?prototypen skrev:
Jag har en jäkligt bra pdf på detta med en förening på 10 lgh men kan inte ladda upp en så stor pdf.