6 251 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Eons skyldighet?
Sida 1 av 2
Elen som går in till mitt hus består av 4 oisolerade koppartrådar som sitter alldeles för lågt enligt mitt tycke, ca 3.5 meter upp. Man får passa sig när man kånkar omkring med en stege eller dyl.
Nu undrar jag om Eon är skyldiga att gräva ned ledningen in till huset?
Plus om de kan vara så flexibla, att man kan gräva ned en vattenledning i samband med detta. Att man själv betalar merkostnaden för grävarbetet eller något likande.
Ska byta vindskivan som ligger bara 30 cm från trådarna nästa vecka, så då gäller det att vara försiktig.
Nu undrar jag om Eon är skyldiga att gräva ned ledningen in till huset?
Plus om de kan vara så flexibla, att man kan gräva ned en vattenledning i samband med detta. Att man själv betalar merkostnaden för grävarbetet eller något likande.
Ska byta vindskivan som ligger bara 30 cm från trådarna nästa vecka, så då gäller det att vara försiktig.
Sitter ledningarna på 3,5 meter på huset så är det troligen ok dock så måste man se detta och mäta för att säkert kunna svara men friledning som detta är frågan om får vid införing i byggnad gå ner på 3,5 meter höjd. Sedan finns det flera mått från fönster osv.
Sedan så kontakta Eon för att bryta strömmen om Ni skall arbeta bredvid ledningen.
Sedan så kontakta Eon för att bryta strömmen om Ni skall arbeta bredvid ledningen.
Men faan....har verkligen EON kvar blanktråd på vägg någonstans:eek:
Om så är fallet så säger du åt dom att dom borde skämmas över att dylikt finns kvar än.
Hmmm.....kommer på att montörerna och ingenjörerna troligen redan står och skäms, medan däremot ekonomerna som styr budgeten inte bryr sig ett dugg.
Sitter din elmätare inne i huset?
Om så är fallet så säger du åt dom att dom borde skämmas över att dylikt finns kvar än.
Hmmm.....kommer på att montörerna och ingenjörerna troligen redan står och skäms, medan däremot ekonomerna som styr budgeten inte bryr sig ett dugg.
Jag har sett blanktråd för elen till massa hus i Skåne. Lagom chockerad blev man faktiskt.
Någon blanktråd för tele har jag dock inte sett till - däremot stolpar utan tråd! De borde nästan bevaras i befintligt skick för sitt historiska värde.
Någon blanktråd för tele har jag dock inte sett till - däremot stolpar utan tråd! De borde nästan bevaras i befintligt skick för sitt historiska värde.
Blanktråd finns ju ganska mycke kvar utav, inte allra minst i norrland där jag jobbar är det inte alls ovanligt! Sen så är min personliga åsikt att luftledning är många gånger bättre än jordkabel, men det är en helt annan disskutionbax skrev:Men faan....har verkligen EON kvar blanktråd på vägg någonstans:eek:
Som tips till trådskaparen är att du tar kontakt med E.On och säger att du vill ha din servisledning nedgrävd till huset. Kan du då bidra med kostnad för grävning ev. förläggning osv så är dom nog inte omöjliga.
Men bästa du gör att att få tag i nån beställare och resonera och köpslå lite med han. För det är han som håller i börsen och bestämmer vad kalaset ska kosta. Men du får vara beredd att skjuta in lite stålar som t.ex. bekosta utflyttning av mätare till fasadskåp..
Det är iofs en annan diskussion, men du kanske kunde nämna lite vilka fördelar som kan finnas med luftledning? Jag kommer inte på en enda, men jag jobbar ju inte i den branschen.Linjemontoren skrev:
Det är lätt att se när den är trasig ; )
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Låter lite som engelsmännens argument för att ha vattenledningarna på utsidan av huset. Det är så lätt att laga när de fryser sönder.