Jag blir lite villrådig ang kravet på trepolig brytning, autsäkring el jfb:
Ansluter man häll och ugn fast är det ganska självklart, man måste bryta i centralen om man ska in och göra något, risk för bakström om man missar att skruva ur tre säkringar i en gängcentral.
Däremot om man sätter två perilex? Ska man in i tex ugnen drar man ur sladden för att få den spänningslös och då borde det vara tillåtet med gängsäkringar?
Själv har jag varianten med ett perilex och ett vanligt uttag till ugnen, och det sitter både trepolig säkring och jfb.
När jag jobbade i elmicklarbranchen blev det oftast fast inst eftersom det vanligen fanns en styrning av en platta i hällen från en timer i ugnen, inte bra att köra perilex då...dessutom med gängcentral före jfb och normcentralerna i början på 90-talet.

Bara för att spä på problemet så är det 3 st enfasbelastningar så någon bakström kan inte inträffa.

Prototypen

S
prototypen skrev:
Bara för att spä på problemet så är det 3 st enfasbelastningar så någon bakström kan inte inträffa.

Prototypen
Den nyblivne husägaren, tillika glad kan-självare ska riva en vägg. På väggen sitter ett uttag och en strömbrytare som sitter i vägen och måste bort. "Grupp 4" står det på uttaget. Om han tar ur/slår från säkringen till grupp 4 som han ska lossa i centralen, lossar fasen från säkringen och därefter neutralledaren, vad händer då om du dragit ut en 5G1,5 till en 3-fasgrupp vägguttag och belysning?

Byt gärna ut typexemplet ovan mot en 1-fasugn och en tvåfashäll. Vad händer om du lossar fas och nolla till ugnen?

Jag är inte riktig med, var lossar man fas och nolla? är det där anslutningskabeln är anluten i en dosa bakom ugnen så händer väl inte så mycket mer än att ugnen förblir kall.

Lossar den händige i elcentralen torde det inte hjälpa vare sig med trepoliga säkringar eller jordfelsbrytare, det troligaste är att delar av spisen brinner upp då delar av den får spänning mellan 0-400 volt.

Vad jag menar med bakström är när en tvåfasig belastning "läcker över spänning till en ledning vars säkring är urskruvad/bruten, då är det risk för olycksfall. Med det aktuella fallet kan det inte bli bakström med urtagen säkring. Med brott på nollan hjälper ingenting.

Prototypen

S
Jag har svårt att avgöra om du låtsas att inte förstå eller om du verkligen inte gör det.

Fasen och nollan lossar du där gruppledningen är ansluten i centralen. Om vi håller oss till exemplen i mitt tidigare inlägg. Så fort du har en förbrukare ansluten till ett av de andra vägguttagen ansluten till neutralledaren, eller om spishällen är påslagen så kommer du få spänning bakvägen på neutralledaren när du lossar den från nollskenan. Det är det man ska förhindra och det gör man genom att installera en dvärgbrytare som bryter samtliga faser som nyttjar nolledaren alternativt jordfelsbrytaren som bryter bort spänningen när man utsätts för strömgenomgång från nolledaren till jord. Den enda gång du inte spänningssätter neutralledaren är om du har absolut lika belastning inkopplad på de två resterande faserna. Även det att delar av spisen skulle brinna upp, som du skrev, är något som ska förebyggas då spisen går in under egendom.

I fallet med väggen som skulle rivas, även om man inte lossar i centralen utan bara lossar vägguttaget och därmed bryter upp den vidarekopplade nolledaren så kommer du få spänning bakvägen där också om det finns en belastning ansluten längre ut i systemet.

OK då är jag med, det var den losskopplade nollan som var faran. Och jag låssas inte, jag har hållit på med el men framför allt elektronik de senaste 35 åren.

Spisen i detta fallet går inte att skydda med JFB eller trepolig då Kansjälv lossar nolla och fas till ugnen och slår på sin trepoliga varvid hällen är utan nolla, så den är rökt.

Prototypen

S
Det behöver den inte vara.

Mikael_L
prototypen skrev:
Spisen i detta fallet går inte att skydda med JFB eller trepolig då Kansjälv lossar nolla och fas till ugnen och slår på sin trepoliga varvid hällen är utan nolla, så den är rökt.
Prototypen
Mot klantighet eller ren och skär dumhet är det förståss svårt att skydda sig 100% mot.
Man får göra så gott det går, helt enkelt.

Har nu kopplat in grejerna, och värt att notera är .
Att man måste bryta huvudströmbrytaren innan man skruvar in säkringarna.
Så faserna får ström samtidigt, annars funkade bara två av plattorna på hällen.

Mvh:kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.