Jag håller nu på med planeringen för byggnationen av min andra villa. Förra projektet utförde jag alla moment förutom el, vatten och ventilation - nu har jag fått mersmak och vill klara ännu mer moment själv utan hantverkshjälp förutom vid inkoppling till säkringsskåp samt besiktning av utfört arbete.

Känner någon till bra sidor på nätet eller litteratur där man kan studera grunderna samt produkter som används vid elinstallation i villa ?

Tack på förhand !

Jag har inget bra svar på din direkta fråga om litteratur. Men arbetsgången som jag tror att du måste ta är att du börjar (möjligen efter att ha läst på lite) med att kontakta en elinstallatör som kan gå med på att du gör vissa rördragningar etc. själv. Om du bara gör elen rakt av och sedan ber att få det inkopplat så är det mycket stor risk att ingen elfirma vill befatta sig med det du gjort. Om du har vidtalat en elfirma först så kan du och dom komma övverens om vilka moment du ev. kan göra själv, och de kan ge viss vägledning. Observera att även ett sådant upplägg är olagligt, men inte helt ovanligt.

Ditt svåraste jobb blir att hitta en elektriker som du kan samarbeta med på dina villkor. Jag avverkade två elektriker; det var först den tredje jag var nöjd med. Och jag hade förmodligen tur.
Sen får ni prata ihop er om hur ni ska göra. "Min" elektriker brydde sig t.ex. inte om var jag köpte mitt elmaterial, men en del har kanske som krav att de får leverera materialet.
Men som sagt, hitta den här elektrikern INNAN du börjar koppla eller ens börjar projektera din eldragning.

Jag byggde vår övervåning själv på förra huset och drog rör etc själv som elektrikern sedan kom och drog ledningarna i. Innan jag började kom elektrikern och skissade snabbt upp var dragning skulle ske och vilka dosor och uttag som skulle sitta var. Ledningsdragningen villa han dock göra själv. Tyckte det funkade som en bra kompromiss och inte blev det så dyrt heller.

bonnier skrev:
Jag byggde vår övervåning själv på förra huset och drog rör etc själv som elektrikern sedan kom och drog ledningarna i. Innan jag började kom elektrikern och skissade snabbt upp var dragning skulle ske och vilka dosor och uttag som skulle sitta var. Ledningsdragningen villa han dock göra själv. Tyckte det funkade som en bra kompromiss och inte blev det så dyrt heller.
Detta fungerar bra, bara inte kunden skruvar upp gipsen, innan man hinner inspektera dragningarna...

Har själv gjort på detta sätt, alltså låtit kunden dra VP-rör, krypa runt på vinden och dyl.

Men jag har inspekterat dragningen... samt ändrat lite små saker... (typ som att ha med en lärling på jobbet).

En lite undran...

Vad är det för besiktning av installationen ni nämnde, i vilka fall krävs en sådan och vilken instans är det som kräver den och på vilket sätt?

Var väl ingen som skrev om besiktning el_richard ville inspektera dragningarna och jag förstår honom. Många saker inom el är behörighetskrävande arbete och skall utföras av elinstallatör eller av elyrkesman som arbetar under en elinstallatör.

I stor alla arbetsmoment för att sätta dosor, dra rör, osv kräver elbehörighet. Att man då som sk lekman gör detta är olagligt och din elinstallatör som gått med på atrt du gör detta vill försäkra sig att du gjort rätt och att han kan "stå" för ditt arbete.

Som sagts tidigt i denna tråd kontakta en elinstallatör och kom överens.

ok, då misstolkade jag skrivningen "besiktning av utfört arbete" som en mera formell besiktning, typ provtryckning av skorsten eller liknande...

Såg själv att jag missade att ursprungsinlägget pratade om besikting av utfört arbete. Fomrellt sätt är det olagligt man kan inte genom en besikting göra anläggningen laglig men som sagt det fuskas lite här och var med detta. Och konsekvenserna får man väl tänka på själv. JAg tänker bara säga vad som är lagligt och inte.........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.