Byggahus.se
Håller på att planera sommarhuset.
Ni som jobbar som "vanliga" elektriker (jobbar själv som elmontör):

Vilka dosfabrikat/system föredrar ni?

Kollat på eljo/eljo vp2 /elko.
Är dessa system värda de extra pengarna eller kör man de vanliga gröna/gula dosorna?

Och i så fall; är det skillnad på byggmax och elektroskandia/ahlsell i kvalitet?
 
Nu är inte jag elektriker men den elektriker jag anlitade för att koppla ihop tittade med viss vämjelse på de elko dosor jag hade satt upp med justerbar ring. Jag hade satt dem där det skulle vara kakel. I övrigt körde jag med vanliga gröna och gula. Elektrikern tyckte att elko dosorna bara var onödigt dyra. Och den justerbara ringen vsade sig vara allt annat än lätt att justera.
 
Mikael_L
Jag var på Biltema för ett par veckor sedan, då la jag märke till att deras dosor var av fabrikat ELJO. Står ingjutet i plasten.
 
ok, jämförde lite, eljo vp2 och elkos "röda" liger i samma prisklass. Sen har ahlsell vanliga gröna och gula fabr. ED-WA som ligger på ungefär halva priset, då utan de självjusterande ringarna...
 
Ensto/Idealplast har bra dosor och alla tillbehör som man kan tänka sig gå in här och klicka er frammåt.
Elektroskandia
 
Hejsan

Själv köper jag mitt el matrial på Jula eller ÖB
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan

Själv köper jag mitt el matrial på Jula eller ÖB
Fast går det egentligen att matcha Byggmax priser? Deras dosor SERVA tror jag det står på dem, är ju absolut billigast av de jag jämfört inkl Cheapy, ÖB o en del nätbutiker.

Och letar ni lågpris på dosfräsar,(fast det behöver ju inte elektrikern ;)
då har de kanonpris på 70 o 80 dosfräsar, 159:- tyvärr hade de inte båda inne så jag var tvungen att köpa en på Beijer för 259:- Snacka om marginaler!
Nu när jag kört med fräsen några gånger märker jag att det är väldigt tajt för Byggmax dosor, kanske är diametern något större eller så är de ojämna i tillverkningen, har fått karva lite för att få de på plats. Använder hole-in-one och det ska ju ge bra resultat. Men nu hamnade jag lite vid sidan av ämnet, f'låt.

Kjell G
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.