Hehe, självklart ;DErik_D skrev:
Senaste inköpet var en Lux-meter, har inte använt den "paw riktit" än!
Jag har en TrueRMS Elma läckströmstång idag, utöver Eurotestern med tångadapter, men ingen som tar likström!
ah sverra jag missade nog det tidigare inlägget där.
bra länk, av någon anledning har jag ine ens kollat där tidigare.
men detär ändå så att stegen inget uttag-> uttag passeras när man byter ett befintligt, fast de tär ju klart att då kan man hävda att man ändå haft ett där som man kan "kopiera"...
múmmel, kryphålshitteri är en hobby som tar mycket tid.
tack i alla fall
/mm
bra länk, av någon anledning har jag ine ens kollat där tidigare.
men detär ändå så att stegen inget uttag-> uttag passeras när man byter ett befintligt, fast de tär ju klart att då kan man hävda att man ändå haft ett där som man kan "kopiera"...
múmmel, kryphålshitteri är en hobby som tar mycket tid.
tack i alla fall
/mm
jo... men det är ju lätt att kringgå
det behöve rju inte vara 16A bottenskruv, så man kan momentant byta till en 16A säkring, byta uttaget och sedan säkra tillbaka till det värde bottenskruven tillåter...
om et inte rör sig om dvärgbrytare förståss, men det går nog att kringgå också på ngt sätt, ska bara fundera ut hur först.
det behöve rju inte vara 16A bottenskruv, så man kan momentant byta till en 16A säkring, byta uttaget och sedan säkra tillbaka till det värde bottenskruven tillåter...
om et inte rör sig om dvärgbrytare förståss, men det går nog att kringgå också på ngt sätt, ska bara fundera ut hur först.
Även 16A går att diskutera.
Det står ju: . Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår
i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
Då är det ju frågan om 25A 230V verkligen är högra än 16A 400V, wattmässigt är det ju inte så
Sockerbiten är ju ett anslutningsdon om än inte ett smidigt sådant
Det står ju: . Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår
i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
Då är det ju frågan om 25A 230V verkligen är högra än 16A 400V, wattmässigt är det ju inte så
Sockerbiten är ju ett anslutningsdon om än inte ett smidigt sådant
Du har väl för f-n inte säkringen i när du gör bytet!!master_mimer skrev:jo... men det är ju lätt att kringgå
Då föll ju ditt "kryphål" så det stänkte om det, för det enda som är normgivande då är ju Passdelen (och för att byta den krävs behörighet!)
japp, men om jag byter passdel, sedan uttag sedan passdel igen så har jag visserligen olovligt bytt passdel två gånger, men fortfarande har jag då klarat uttaget, vilet var det som diskuterades.
jfr att jag inte begår inbrott om jag ber en kompis bryta upp dörren, visserligen blir det stämpling till inbrott, men inte inbroott
jfr att jag inte begår inbrott om jag ber en kompis bryta upp dörren, visserligen blir det stämpling till inbrott, men inte inbroott
Vad spelar det för roll om du gör dig skylldig till Otilåten elinstalationsverksamhet genom att byta passdel eller genom att montera uttaget?
Det är ju som om att du tar pengar för att köpa godis istället för att ta godiset direkt, det är ju stöld iallafall!
Det är ju som om att du tar pengar för att köpa godis istället för att ta godiset direkt, det är ju stöld iallafall!
prewcis, men det känns som att det skulle behövas ett filosofiforum nu...
jag stjäl visserligen pengarna, men jag skäl inte godiset, och om frågan är hur jag utan pengar ska kunna få godis utan att stjäla godiset så kan jag ju utifrån den problemuppställningen stjäla pengarna och lösa problemet.
om inte annat kan man alltid kasta in frikort som gudomlig välsignelse elle rliknande, men sånt tog man bort från svensk lagstiftning för länge sedan tack och lov.
men men, du har besvarat min ursprungliga fråga på ett snyggt sätt, och egentligen satt mig på plats också med tanke på att jag borde ha kunnat läsa den refererade texten innantill...
jag stjäl visserligen pengarna, men jag skäl inte godiset, och om frågan är hur jag utan pengar ska kunna få godis utan att stjäla godiset så kan jag ju utifrån den problemuppställningen stjäla pengarna och lösa problemet.
om inte annat kan man alltid kasta in frikort som gudomlig välsignelse elle rliknande, men sånt tog man bort från svensk lagstiftning för länge sedan tack och lov.
men men, du har besvarat min ursprungliga fråga på ett snyggt sätt, och egentligen satt mig på plats också med tanke på att jag borde ha kunnat läsa den refererade texten innantill...
Medlem
· södermanlands län
· 30 inlägg
Som tidigare inlägg har redogjort, jobbet ÄR behörighetskrävande.
Endast utbyte av uttag får göras (om man har nödvändig kännedom) INTE nyinstallation.
Att sätta upp ett uttag i befintlig gruppledning kräver minst BB1.
Att koppla in / ur själva spisen direkt i dosan kräver minst BB2.
Vid ett utbyte av uttag finns möjlighet att göra detta utan behörighet (men med nödvändig kännedom) om uttaget är max 400 V OCH max 16A (om något av dessa värden överskrids blir det olagligt).
Brottet är brott mot ellagen = max två års fängelse MEN....
...om din koppling blir fel och leder till brand, personskada eller dödsfall så kan det bli hur dyrt som helst plus mycket långa fängelsestraff (vållande till annans död).
Endast utbyte av uttag får göras (om man har nödvändig kännedom) INTE nyinstallation.
Att sätta upp ett uttag i befintlig gruppledning kräver minst BB1.
Att koppla in / ur själva spisen direkt i dosan kräver minst BB2.
Vid ett utbyte av uttag finns möjlighet att göra detta utan behörighet (men med nödvändig kännedom) om uttaget är max 400 V OCH max 16A (om något av dessa värden överskrids blir det olagligt).
Brottet är brott mot ellagen = max två års fängelse MEN....
...om din koppling blir fel och leder till brand, personskada eller dödsfall så kan det bli hur dyrt som helst plus mycket långa fängelsestraff (vållande till annans död).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Klicka här för att svara