Någon som vet vad skåpen är till för som man ser på bilden, el eller telefon?
Man ser dom ju lite överallt, men har aldrig greppat riktigt vad de har för funktion...

• skåp.JPG
Vänstra ser ut att vara el och det högra Tele/kabelTV.

Ett av dem är säkerligen till för stolpbelysning

Som snuttjulle skrev, det ena är säkerligen elverkets elkraftfördelning till resp. bostad och det andra skulle kunna vara det också eller för tele etc.

Har Skanova och elbolagen olika lås? Jag har för mig att man förr kunde känna igen Televerkets skåp på deras låssystem.

Syns dåligt på bilden men Skanova/Telverket hade iaf förr "dubbla" lås. Ett Lås som man låste undan en plåtbit som man sedan öppnade med fyrkantnyckel. Den varianten har jag inte sett på några elskåp. Nu har jag aldrig haft lyckan att få öppna några elskåp så hur deras variant funkar vet jag ej men dessa ser stadigare ut även om det "bara" är någon form av trekant eller så.
Televerkat använde förr bara Abloy till sina lås.

snuttjulle skrev:
Syns dåligt på bilden men Skanova/Telverket hade iaf förr "dubbla" lås. Ett Lås som man låste undan en plåtbit som man sedan öppnade med fyrkantnyckel. Den varianten har jag inte sett på några elskåp. Nu har jag aldrig haft lyckan att få öppna några elskåp så hur deras variant funkar vet jag ej men dessa ser stadigare ut även om det "bara" är någon form av trekant eller så.
Televerkat använde förr bara Abloy till sina lås.

Så här ser dagens serviskabelskåp ut, som man köper i dag.. så vrider man ned en klack i en slits i själva luckan. Lås varianten som "vi" använder kallas för stockholms låset.. vi har frångått den vanliga trekantslåsningen.. antagligen för att förhindra att folk tar sig in enkelt :)

Typ som denna variant: e1646797.jpg

Ofta är det elbolagen som monterar upp ABB Kabeldon skåpen men vi har en by på området där fjärrvärmen har köpt precis likadana skåp där man blir lurad ibland. Man märker det ju på hur skåpet är individmärkt men :)

i0732130.jpg

Telia Sonera som det idag heter använder sig utav Abloy lås idag också.. iallafall i den del av landet jag bor så har jag abloy nycklar på knippan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.