Hej.
Förra helgen tänkte jag att jag skulle mäta upp så att jag hade jord i alla uttag i lägenheten. (upptäckte ett uttag som inte hade jordledaren ansluten för ett tag sedan, den låg bakom uttaget och dinglade )
Jag gjorde så här:
Bröt huvudbrytare och båda JFB(en 3-fas JFB och en 1-fas till kylen)
Mätte så det inte var spänning på utsidan av huvudbrytare (fas-fas och fas-PEN)
Anslöt en 25m FK1,5mm² till jordskenan i centralen.
Lossade nollskruven.
Mätte med en vanlig "clas-ohlson"-multimeter mellan kabeln från centralen och jordstiftet i vägguttagen. Där fick jag 0 eller 1 ohm på samtliga uttag.
Det borde betyda att jordstiften är anslutna till jordskenan i centralen, right?
Tänkte jag även mäta mellan L-N, N-PE och L-PE i alla uttag för att se att det inte är nåt konstigt. IOFS hade väl JFB löst om det var kortis N-PE eller L-PE, men jag ville mäta i alla fall för skojs skull.
på en grupp fick jag cirka 700 ohm mellan fas och noll. Tänkte att det är väl nån taklampa som är tänd eller nån tv eller nåt som sitter i och inte är avstängd. Drog ur ALLA kontakter och skruvade ur alla lampor.
Fortfarande 700 ohm. Skumt, jag trodde det var halvkortis nån stans i nån dosa eller rör som har perforerats av en spik eller så. Det kändes inte så roligt att kanske ha ~75W som ligger och värmer nån dosa. Precis när jag skulle börja riva i kopplingsdosorna så tänkte jag att jag stänger av gruppsäkringarna också så vet jag om felet är inne i centralen eller ute i anläggningen. Då försvann dessa 700 ohm. Tur att jag inte kopplade loss alla kopplingsklämmor i dosorna...
Det visade sig att min 3-fas JFB har 700 ohm mellan en av faserna (på utsidan) och nollan. Är det normalt eller bör jag få den utbytt? Jag tippar på att JFB'n är cirka 15 år gammal. Brukar de gå sönder av sig själv eller håller de iall evighet.
Och OM den är trasig, leder den igenom faserna och nollan utan att bryta vid ev. jordfel?
och ja, jag skruvade dit nollskruven när jag var klar. hårt.
//T
Förra helgen tänkte jag att jag skulle mäta upp så att jag hade jord i alla uttag i lägenheten. (upptäckte ett uttag som inte hade jordledaren ansluten för ett tag sedan, den låg bakom uttaget och dinglade )
Jag gjorde så här:
Bröt huvudbrytare och båda JFB(en 3-fas JFB och en 1-fas till kylen)
Mätte så det inte var spänning på utsidan av huvudbrytare (fas-fas och fas-PEN)
Anslöt en 25m FK1,5mm² till jordskenan i centralen.
Lossade nollskruven.
Mätte med en vanlig "clas-ohlson"-multimeter mellan kabeln från centralen och jordstiftet i vägguttagen. Där fick jag 0 eller 1 ohm på samtliga uttag.
Det borde betyda att jordstiften är anslutna till jordskenan i centralen, right?
Tänkte jag även mäta mellan L-N, N-PE och L-PE i alla uttag för att se att det inte är nåt konstigt. IOFS hade väl JFB löst om det var kortis N-PE eller L-PE, men jag ville mäta i alla fall för skojs skull.
på en grupp fick jag cirka 700 ohm mellan fas och noll. Tänkte att det är väl nån taklampa som är tänd eller nån tv eller nåt som sitter i och inte är avstängd. Drog ur ALLA kontakter och skruvade ur alla lampor.
Fortfarande 700 ohm. Skumt, jag trodde det var halvkortis nån stans i nån dosa eller rör som har perforerats av en spik eller så. Det kändes inte så roligt att kanske ha ~75W som ligger och värmer nån dosa. Precis när jag skulle börja riva i kopplingsdosorna så tänkte jag att jag stänger av gruppsäkringarna också så vet jag om felet är inne i centralen eller ute i anläggningen. Då försvann dessa 700 ohm. Tur att jag inte kopplade loss alla kopplingsklämmor i dosorna...
Det visade sig att min 3-fas JFB har 700 ohm mellan en av faserna (på utsidan) och nollan. Är det normalt eller bör jag få den utbytt? Jag tippar på att JFB'n är cirka 15 år gammal. Brukar de gå sönder av sig själv eller håller de iall evighet.
Och OM den är trasig, leder den igenom faserna och nollan utan att bryta vid ev. jordfel?
och ja, jag skruvade dit nollskruven när jag var klar. hårt.
//T
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den JFB jag har dissekerat så var den helt passiv, felströmmen driver utlösarmagneten. Det kan vara så att JFB behöver drivström för att fungera och då tar den det från en av faserna. Inte kul att vara strömlös på den fasen och stoppa fingrarna i uttaget samtidigt, men nu behöver vi bara skydda oss mot enkelfel.
Jag har nu mätt en JFB från Hager och den har inget skumt mellan någon anslutning.
Och jodå, visst tar JFB slut också, min dissekerade var ca 15 år då den inte gick att återställa den fastnade inte i tilläge helt enkelt.
Prototypen
Jag har nu mätt en JFB från Hager och den har inget skumt mellan någon anslutning.
Och jodå, visst tar JFB slut också, min dissekerade var ca 15 år då den inte gick att återställa den fastnade inte i tilläge helt enkelt.
Prototypen
Ok, hoppas den inte är trasig..
Hag ska testa jfbn på riktifgt när jag kommer hem.
Min multimeter är högohming så jag kan inte mäta N-PE i uttaget för att lösa ut den.
Hur brukar ni göra? Koppla en 40w lampa till en stickkontakt på L och PE?
Felströmmen blir ju 173mA då så då borde den ju lösa.
Eller ska man bara kortsluta mot jord i uttaget?
Jag vågar inte kortsluta fas mot jord (om jfb skulle vara paj så blir det ju en ljusbåga), men nolla mot jord borde ju vara safe att kortsluta?
//T
Min multimeter är högohming så jag kan inte mäta N-PE i uttaget för att lösa ut den.
Jag vågar inte kortsluta fas mot jord (om jfb skulle vara paj så blir det ju en ljusbåga), men nolla mot jord borde ju vara safe att kortsluta?
//T
En glödlampa tycker jag låter bra (ingen ljusbåge alltså). Vill kontrollera bättre så kan du prova med lämpligt motstånd för att utröna att den löser ut x mA (30 mA antar jag).tellebelle skrev:Ok, hoppas den inte är trasig..
//T
/Rob
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Du har väl en testknapp på jfbn?
Den duger för en rudimentär test.
För mig låter det jättekonstigt med dina 700ohm. Är du helt säker på att det är i jfb denna belastning ligger? Skulle ju kunna finnas något som belastar direkt i centralen, typ en dygnstimer för olika eltaxor eller liknande?
Den duger för en rudimentär test.
För mig låter det jättekonstigt med dina 700ohm. Är du helt säker på att det är i jfb denna belastning ligger? Skulle ju kunna finnas något som belastar direkt i centralen, typ en dygnstimer för olika eltaxor eller liknande?
Jo, det har jag provat, den löser ut...hempularen skrev:
Nej det finns inget annat än dvärgbrytare, 2st jfb och en huvudbrytare.hempularen skrev:
Ska känna ifall den är varm också när jag kommer hem. 75w utan kylning inbyggt i en liten kapsling borde ju bli jättevarmt tycker man.
Jag får se ifall jag orkar koppla loss den och mäta på bänken istället.
Kyl eller frys?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
700 ohm säger inte allt, det kan sitta en liten trafo där och med lite fasvridning så blir det inte 75 W, men jag tror inte på det själv.
Prototypen
Prototypen
Ja, det är 30mA märkfelström.robhol skrev:
Vågar man verkligen ta ett vanligt 0,25w kolskiktsmotstånd? Tänk om jfb'n är paj, då blir det väl ljusbåge i alla fall.? om man inte har ett effektmotstånd på 7w då...
Det blir nog glödlampan.
Den ligger på en separat 1-fas jfb som var frånslagen då jag mätte.gravedigger skrev:
Fast det är ju på utsidan av jfb'n på bägge 2 så det kan det nog vara.! Mätströmmen går ju inte igenom jfb i det fallet, utan vidare i fasskenan via kylens dvärgbrytare ut till kyluttaget.
Ska kolla om grupperna ligger på samma fas på fasskenan. Det känns som det är kylen...
/T
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det där låter skumt. Om kylen har en egen jfb (som inte sitter i serie med den stora) så skall du inte ha någon som helst galvanisk kontakt mellan någonting som har med kylen att göra och övriga huset (utom skyddsjorden). Kylens fasskena får ju inte komma ifrån den stora jordfelsbrytaren.
Så här är är det kopplat i centralen:hempularen skrev:
Jordfelsbrytarna ska väl sitta paralellt?
Jag kan inte koppla ur jfbän nu. Frun sitter o kollar på postkodsmiljonären...
Om det är kopplat som du har ritat så har du nog problem för N och PE skenan är ihopkopplade.
inte riktigt i det här fallet. han har ju nollan genom jfb till höger i bilden.vedeldaren skrev:
men däremot misstänker jag att du får detta motstång genom strömmätdelen i jfb. prova mät och tryck in knappen samtidigt.
för kontinutetsmätning av jorden ska man ha ett bättre instrument som ger en viss ström och spänning för att mätningen ska vara godkänd, "billiga" instrument kanske inte är helt tillförlitliga för alla mätningar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden