5 900 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
huvudströmbrytare!
Sida 1 av 2
Tjenare!
Jag har ett litet dilemma. Jag fick i sista stund ändra om lite på mitt nybygge och flytta på fasadmätarskåpet (från huset till garaget) . Detta snabba beslut resulterade i att jag glömde dra ett extra 50mm rör för el till garaget från huset.
Som det ser ut nu så går det 3st 50mm rör från gatan till fasadmätarskåpet (ström/tele/fiber), och från garaget till huset går det 2st 50mm rör.
Hur som hellst, min elektriket hävdar att man inte kan ha en huvudströmbrytare till garaget i garaget (garaget ligger 4m från huset alltså separat byggnad),utan att när man slår om huvudströmmen i huset så skall även garaget slockna... i så fall har jag problem, om man inte kan få ner 2 st 20mm elkabel i 50mm röret (ca 10m).
Vad göra? hjälp. (om ni överhuvud taget förstod frågan)
mvh
Gustav
Jag har ett litet dilemma. Jag fick i sista stund ändra om lite på mitt nybygge och flytta på fasadmätarskåpet (från huset till garaget) . Detta snabba beslut resulterade i att jag glömde dra ett extra 50mm rör för el till garaget från huset.
Som det ser ut nu så går det 3st 50mm rör från gatan till fasadmätarskåpet (ström/tele/fiber), och från garaget till huset går det 2st 50mm rör.
Hur som hellst, min elektriket hävdar att man inte kan ha en huvudströmbrytare till garaget i garaget (garaget ligger 4m från huset alltså separat byggnad),utan att när man slår om huvudströmmen i huset så skall även garaget slockna... i så fall har jag problem, om man inte kan få ner 2 st 20mm elkabel i 50mm röret (ca 10m).
Vad göra? hjälp. (om ni överhuvud taget förstod frågan)
mvh
Gustav
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
NÄ, vi förstår inte frågan.
Huvudströmbrytare är huvudströmbrytare sedan undrar jag om du vill kunna sektionera huset och garaget var för sig och varför?
I elcentralerna i huset och garaget så sitter brytare för centralerna så där kan du sektionera.
Prototypen
Huvudströmbrytare är huvudströmbrytare sedan undrar jag om du vill kunna sektionera huset och garaget var för sig och varför?
I elcentralerna i huset och garaget så sitter brytare för centralerna så där kan du sektionera.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gustavsson måste vakna upp så vi får mer att fundera över, han kanske jobbar på dagarna och har inte tid att hänga här.
Det bord vara möjligt att från fasadmätarskåpet gå med en ledning till elcentralen i garaget och med en till huset. Hyvudbrytaren bryter allt, brytaren i garaget bryter garaget och brytaren i huset bryter huset.
Jag tror att Gustavsson och elektrikern bara missförstår varandra lite.
Prototypen
Det bord vara möjligt att från fasadmätarskåpet gå med en ledning till elcentralen i garaget och med en till huset. Hyvudbrytaren bryter allt, brytaren i garaget bryter garaget och brytaren i huset bryter huset.
Jag tror att Gustavsson och elektrikern bara missförstår varandra lite.
Prototypen
Jag är av samma uppfattning som prototypen.
Så länge man är efter anläggningens huvudbrytare Så kan man dela upp matningen och bryta undercentraler selektivt. Har det så själv även om jag nu har mätaren på stolpen en 50 meter från huset
Så länge man är efter anläggningens huvudbrytare Så kan man dela upp matningen och bryta undercentraler selektivt. Har det så själv även om jag nu har mätaren på stolpen en 50 meter från huset
Jo så har jag det också. Huvudbrytaren i huvudcentralen nere på stallet, sedan separat brytare i huvudbyggnaden, flygeln, verkstaden, kontoret och stallet. Många brytare blir det...mats_o skrev:
Så sätt den stora kranen i garaget och sektionera sedan upp efter den.
Tacksam för era svar!
Jag var nog inne på samma spår som er, dvs. att ha en huvudbrytare i fasadmätarskåpet i garaget och sedan en brytare i husets elcentral som bryter huset osv.
men min elekriker var av en helt annan åsikt, och en ganska bestämd sådan.
Hur ska man kunna förklara att jag har rätt och han har fel, när jag dessutom är en glad amatör och han äger en elfirma och har jabbat 30år som elektriker.
mina argument är inte direkt blytunga.
Jag var nog inne på samma spår som er, dvs. att ha en huvudbrytare i fasadmätarskåpet i garaget och sedan en brytare i husets elcentral som bryter huset osv.
men min elekriker var av en helt annan åsikt, och en ganska bestämd sådan.
Hur ska man kunna förklara att jag har rätt och han har fel, när jag dessutom är en glad amatör och han äger en elfirma och har jabbat 30år som elektriker.
mina argument är inte direkt blytunga.
jo! vi tar det från böjan. (jag såg själv att det blev lite rörigt)prototypen skrev:
Jag vill ha 1st central i huset och 1st central i garaget jag har mitt fasadmätarskåp på garaget. när jag var tvungen (i schaktningsstadiet) att flytta fasadmätarskåpet från huset till garaget så glömde jag att ta med gräva ner en extra 50mm slang i mellan garage och hus där ström från husets central till en undercentral i garaget skulle gått. Men efter som det blir lite tajt att få ner 2st matarledningar (en kabel till hus från fassadskåp och en kabel till garage från huscentral) så kom jag på att, man kan knycka lite ström vid fasadmätarskåpet till garagets central så slipper man ge sig in i huset och tillbaka bara för att få lite kräm i garaget.
Att kunna släcka ner garaget från huset ger jag personligen fullkomligt ### i. men inte min elektriker.........märkligt tycker jag!
Oj! nu blev nog om något ännu mer svårbegripligt.
Din elektriker måste ha missförstått det hela.
Så länge du har huvudbrytaren på mätartavlan i fasadmätarskåpet så är det inga problem. Sätt fasadmätarskåpet på garageväggen.
Lägg därefter två stigare, en in till garagets central samt en annan in till boningshusets central.
Skall vara roligt att höra vad din elektriker anger för skäl till att göra så som han vill.
Så länge du har huvudbrytaren på mätartavlan i fasadmätarskåpet så är det inga problem. Sätt fasadmätarskåpet på garageväggen.
Lägg därefter två stigare, en in till garagets central samt en annan in till boningshusets central.
Skall vara roligt att höra vad din elektriker anger för skäl till att göra så som han vill.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Till Gustvsson
Skriv ut denna tråd och visa din elektriker, det är 5 mot 1. Förstår han inte, byt elektriker. Ström så där fram och tillbaka.
Elektrikern kanske tänker att det ska sitta en JFB i huset som även vakar över garaget. Det är inte så vidare bra, det är bättre att sektionera med flera JFB.
Kabeln mellan garaget och huset är lika dyr som en JFB.
Prototypen
Edit: numera 6:1
Skriv ut denna tråd och visa din elektriker, det är 5 mot 1. Förstår han inte, byt elektriker. Ström så där fram och tillbaka.
Elektrikern kanske tänker att det ska sitta en JFB i huset som även vakar över garaget. Det är inte så vidare bra, det är bättre att sektionera med flera JFB.
Kabeln mellan garaget och huset är lika dyr som en JFB.
Prototypen
Edit: numera 6:1
Litet mer värd än så är du väl Elmont
Vi ändrar ställningen till 8:1
Vi ändrar ställningen till 8:1