Hej

Jag har en Husqvarna induktionshäll QHC8501. Den är inkopplad på trefas, 3*10A med en perilex. När jag använder den s.k powerfunktionen eller booster, så slår alltid en av säkringarna ifrån efter någon minut.

Effekten vid användandet av denna funktion är (beroende på om man litar på bruksanvisningen eller broschyren) 3200W eller 3700W. All el är utbytt och det finns ett nytt säkringsskåp, elektrikern visst om att spisen var en trefas 230v spis och han kopplade så att den skulle fungera. Men ändå så pajar säkringen vid användandet.

I broschyren för spisen står det under installation (säkringar) 2*16A/1*25A, vilket inte nämns i bruksanvisningen, och min spis är alltså inkopplad på 3*10A. :confused:

Har elektrikern kopplat in fel säkringar eller ska denna säkringskombination fungera med min spis? vilket skulle leda till att det är något annat som är fel på spisen.:eek:

Din spis har fått 3x10 men använder bara 2x10 och det är då helt klart att säkringarna löser ut då den kräver mer än 2300 watt per fas. Elektrikern får göra om, göra rätt.

Hur stor huvudsäkring har du? Är det bara 16A så kommer spisen att sluka allt när du använder boostern. Kan vara därför elektrikern satte 10 A för att få selektivitet i anläggningen.

Prototypen

3fas 230v??? 230v är 1 fas nolla och skyddsjord, 3 fas, 3 faser eller 2 mot nolla och jord.

Du skall ha 2,5mm kabel, 2 faser avsäkrade med 16A, Nolla och skyddsjord.

Nej, huvudsäkringen är på 20A. Tack för svaret, vilket innebär att jag ska ta ett snack med elektrikern.

gött med ett forum där man kan ställa frågor, vilket underlättar för oss konsumenter i vår kontakt med hantverkare.

Frågan är om din elektriker fick veta att du skulle ha en 3x230V spis eller om han visste att du skulle ha en induktionshäll!?

ja det är ju frågan. jag upplyste ju inte honom om inkopplingen för den kan ju knappast jag veta hur den ska gå till. utan det är ju därför som jag anlitar proffs, de ska ju kunna ställa de rätta frågorna utifrån den situation som beställaren är i. Exempelvis; "jaja du har en sådan häll, hmm det finns ju lite olika sätt att koppla. Men det beror ju på vilken häll som du tänkt dig?" Och så kan jag visa honom bruksanvisningen. Men det måste ju komma från hantverkaren och inte från beställaren om nu inte beställaren råkar vara väldigt insatt i frågan.

Det tycker jag är rimligt. Eller?

Är du medveten om att du är 100% ansvarig för din elanläggning, allt enligt programmet Plus, kolla även i tråden om Hur koppla in 400V/32A byggplatscentral till 400V/16A.

NÄ det är väl inte så allvarlig som jag skrev men lite.

Prototypen

Tycho Brahe skrev:
ja det är ju frågan. jag upplyste ju inte honom om inkopplingen för den kan ju knappast jag veta hur den ska gå till. utan det är ju därför som jag anlitar proffs, de ska ju kunna ställa de rätta frågorna utifrån den situation som beställaren är i. Exempelvis; "jaja du har en sådan häll, hmm det finns ju lite olika sätt att koppla. Men det beror ju på vilken häll som du tänkt dig?" Och så kan jag visa honom bruksanvisningen. Men det måste ju komma från hantverkaren och inte från beställaren om nu inte beställaren råkar vara väldigt insatt i frågan.

Det tycker jag är rimligt. Eller?
Men om du inte talar om för elektrikern vad du ska köpa för något så får du ju en standardinstallation, som i det här fallet, så frågan kvarstår om du talat om för honom att du ska ha en induktionshäll. Det kan ju också varit en nyutexaminerad elektrikerstuderande du fått tag i, eller en industrielektriker? En installationselektriker hade garanterat räknat ut att 10A inte skulle hålla. Skyll inte allt på honom!

Sawsaw skrev:
Men om du inte talar om för elektrikern vad du ska köpa för något så får du ju en standardinstallation, som i det här fallet, så frågan kvarstår om du talat om för honom att du ska ha en induktionshäll. Det kan ju också varit en nyutexaminerad elektrikerstuderande du fått tag i, eller en industrielektriker? En installationselektriker hade garanterat räknat ut att 10A inte skulle hålla. Skyll inte allt på honom!
Vad är det som säger att en industrielektriker inte kan räkna på effekter? Ofta gör dom mer komplexa effektberäkningar än vad en "vanlig" installationselektriker gör!

sverre skrev:
Vad är det som säger att en industrielektriker inte kan räkna på effekter?
Det har jag aldrig påstått, men en installationselektriker är (borde vara) mer bevandrad bland köksmaskiner o.d än en industri dito och veta att en induktionshäll är mer energikrävande än en vanlig spis. Därav skrev jag som jag gjorde, men jag kan ha fel i det.

Ok, då fattar jag hur du menar!

Sawsaw skrev:
Jag hade redan köpt spisen och han visste om att det var en induktionshäll så jag var väl lite otydlig mot dig Sawsaw. Men ja han visste om att det var en induktionshäll.

När han tog sin examen vet jag inte och jag bryr mig mindre om det. Är han behörig så är han.

Jag litar på att en hantverkare ska kunna ställa de rätta frågorna, speciellt i detta fallet med min spis, eller åtminstone begära att få se bruksanvisningen. Som konsument ska jag förklara vad jag vill ha och vilka funktioner som jag vill ha, och då kan elektrikern ge mig råd om olika lösningar som jag kan ta ställning till. För faktum kvarstår, han ska veta om att spisar kopplas in på olika sätt, och utifrån denna sin kunskapen ska han undersöka hur det är i det specifika fallet.

Jag skyller inte allt på honom. Jag säger att han inte fullgjort sitt jobb, utifrån de förväntningarna som jag har på en hantverkare,och de förväntningarna är inte orimliga.

"Är du medveten om att du är 100% ansvarig för din elanläggning, allt enligt programmet Plus, kolla även i tråden om Hur koppla in 400V/32A byggplatscentral till 400V/16A.

NÄ det är väl inte så allvarlig som jag skrev men lite."

jaha, och vad tycker du att jag ska göra med den informationen?

Tycho Brahe skrev:
Jag hade redan köpt spisen och han visste om att det var en induktionshäll så jag var väl lite otydlig mot dig Sawsaw. Men ja han visste om att det var en induktionshäll.
Ok, då är jag med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.