Köpte nyss på ClasOhlson ett 3spot-kit med trafo märkt 35-105W och en lös spot av samma sort i tron att det bara skulle vara att koppla ihop, då ju trafon borde klara det (4x20 < 105) och den dessutom hade 2 lediga platser i den praktiska anslutningskontakten som sitter monterad på ut-sidan.

Men... så står det på trafons baksida en liten klisterlapp: "Max 3x20W". Vad menar dom med detta? Klarar trafon helt plötligt bara 60W nu då? Vad betyder isåfall märkningen 35-105? Jag kan gärna köpa en till trafo, det är inte det, men kan man inte lita på märkningen - eller har jag missförstått hur märkningen fungerar? Och varför säljer dom lösa spottar i samma serie om de inte går koppla ihop?

Jag har anslutit 4 st spottar och det har trafon hållt för!

Ah, det låter ju bra. Då får jag testa då. Kommer nog ha dem dimmade mest hela tiden ändå, så då borde det vara finfint.

Insåg att max3x20W var en märkning för att inte sätta i för starka lampor och inget som hade med trafons kapacitet att göra. Men med lärdom från tråden om att beräkna antal spots kommer jag nog att köpa en till uppsättning 3+1 spot. Då blir det nog fint till slut.

när man skall ha spottar med trafo tycker jag det är viktigt att man tar till lite på trafon kör jag tex 4 spotar med 20w efekt styck ser jag till att jag har minst en 50-60w större trafo för då blir den inte så varm, men att ligga precis på gränsen tycker jag är lite lurigt men risken för överhettning och över belastning
när jag gör 12v spot installationer köper jag lösa spots och lösa trafos för då kan man få det lite mer smidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.