Jag har idag en 230V fast installerad spis.

jag är själv elektriker under utbildning, men varken jag elle rnågon av mina klasskamrater kan uttolka om det är ok att göra som jag avser.
den hantverksmässiga delen är jag fullt trygg med, men den juridiska är jag alltså osäker på.

min tanke är alltså att plocka bort min befintliga fast installerade spis.
den är idag inkopplad över sockerbit i dosa på väggen.

är det ok att montera upp ett spisuttag 230V här med "erforderlig kännedom"
som jag ser det rör det sig varken om nyinstallation eller förlängning eftersom alla trådar redan är dragna, och vägguttag får man ju sätta upp som lekman, eller i alla fall byta, och ett byte består ju av tre stadier.
gammalt uttag, inget uttag, inkoppling av nytt uttag.
i mitt fall skulle jag komma in i stadiet "inget uttag" men som sagt allt är ju draget redan.

däerfter kan jag koppla in min nya stickproppsförsedda spis fullt lagligt på egen hand.

/m

Nått spisuttag för 230 volt har då inte jag sett nått. Varför inte koppla in din nya spis i den gamla dosan med hjälp av samma sockerbit?. Om du nu är elektriker under utbildning borde du ha läst minst ett år nu och mao läst klart elläran. Då borde du ha förstått den teoretiska biten och därmed inte kunna göra fel. Kolla för säkerhets skull att du har riktig nolla och jord fram till din sockerbit. Som du säkert läst om så måste du även ha 2.5 kvadrat på samtliga inbgående ledare om din spis skall avsäkras med 16 A.

för en 230V spis brukar man oftast säkra 20A och på många märkplåtr rekommenderas ibland upp till 32 ampere, men i mitt fall är det 20 som gäller.

230V spisuttagen är en relativt ny standard, som är rätt platta, har sidoinföring, rätt grova flatstift och är godkända för 25A

16A räcker inte långt om man vill ta ut effekt när spänningen bara är 1*230V

och självklart kan jag utan problem använda den befintliga sockerbiten, men min fråga är om jag här har hittat ett kryphål i bestämmelserna och helt lagligt kan göra som jag beskriver i mitt första inlägg.

nästa ägare kanske uppskattar att han inte behöver betala en elektriker för att byta spis iom att det finns ett uttag och det bara är att sticka i sladden.

om du vill se hur kontakten ser ut kan du gå in på elbutik.se sedan klicka in under strömställare och kontakter/perilexuttag

där finns även spissuttag på bild

Montera uttaget!
Eftersom du till och med känner till att 1-fas spisar skall ha Norwescos flatstiftsuttag 230 V, 20 A så är det bara att köra på.
Jag har säkert monterat över 500 st vid spisbyte i hyresrätter och vi brukade sätta dom på en makrolonskiva över den gamla spisdosan.

redan monterat, men frågan är int eom jag borde, eller om ag kan eller hur man gör eller inte gör eller något åt det hållet, utan frågan är om det är tillåtet eller inte tillåtet.

att jag vänder mig hit beror på att varken jag eller mina kurskompisar har kunnat få full klarhet i vad reglerna säger då elsäkerhetsföreskrifterna och elsäkerhetsguiden ibland kan bvara lite svårtolkade som det mest mångbottnade renäsanskonsterk

Det borde vara en lätt sak för dina lärare att svara på.

det kan man tycka, men det är flera veckor till skolan börjar igen, och finns här någon som enkelt kan svara på min ursprungliga fråga, snälla hjälp, men andra synpunkter på vad som borde göras, inte göras borde eller inte borde gå har jag redan.

/m

Såvida du inte skall sälja lägenheten nu borde det väl inte vara så bråttom att få svar? Men jag håller med om att det är en intressant fråga.

Elsäk FS 1999:4 (Behörighetsföreskrifterna)

Arbete som får utföras av annan än elinstallatör
4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför
eller ansvarar för åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande
krav för respektive åtgärd. Den ansvarige skall lämna erforderlig instruktion
och information om de risker som kan föreligga från elektrisk säkerhetssynpunkt
och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda anläggningen
eller anordningen tas i bruk.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår
i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
2. Utbyte av ljuskälla, t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring
och liknande förbrukningsmateriel.
3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen
i bostäder.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets
med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA
och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd
med motsvarande skyddsverkan, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
5.Tillfällig anslutning eller losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller
annan anordning i laboratorium, provrum eller på liknande plats för utbildning,
försöksverksamhet, provning eller kontroll.
6. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V, dock inte inom utrymmen
med explosiv miljö.
Råd För arbete som berör tillfällig anläggning gäller föreskriften i 3 § .
Med bostäder i punkt 3 avses inte allmänna utrymmen i flerbostadshus.
1999:4

Det är en tokningsfråga skulle ja vilja säga. Bb2 behörighet kanske skulle kunna tänkas räcka. Tveksamt som vanlig svensson. Står det inte typ utbyte av befintlig strömbrytare, vägguttag, lamputtag osv?
Svårt o få en spisanslutningsdosa till att vara ett befintligt uttag?

Det verkar som elektrikerutbildningen skrämmer eleverna så att dom inte ens vågar koppla ett spisuttag!?

Sverre: Hehe är du oxå mätinstrumentsfetischist ;)

Jag har en kewmate strömtång liknande den på bilden som klar favorit.

Jag var rätt kaxig när jag började, men oj vad ödmjuk man blir i takt med den ökande kunskapen.... :P

-bra erbjudande Sverre !!!
...får kolla i plånboken

det är inte så att jag inte vill/kan/tänker

lika lite som att jag inte tvekar till att köra 95 på 90-väg eller så...

jag är bara intresserad av om det är eller inte är ett regelbrott.

jag hr inga problem emd at gå mot röd gubbe

om jag ställer frågam om det är lagligt att gå mot röd gubbe vill jag inte ha till svar att alla gör det, kör på, borde inte va ngt problem om du ser dig för etc etc, jag vill ha ja eller nej och gärna en motivering.

i just röd gubbefallet så är det olagligt, men utan straff, därför lagförs det i princip aldrig.

nu ang min kontakt.
är det tillåtet eller inte

vi stuntar i mig och hela kringhistorien och gör bara följande uppställning.

är det tillåtet att sätta upp ett uttag för en lekman där trådarna redan är framdragna?

om ja, finns det några reservationer till exempel viss max märkström eller spänning?

om nej, varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.