Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej !
Fick min faktura från elektrikern som hjälp mig med ett duschrum.
Han tar ut Timtid / Restid på 345 kr / tim ( + moms ). Summan av det var ok tycker jag.
Sedan hade han lagt till Servicebil 3 st x 250 kr = 750 kr ( +moms ).
Han har sitt kontor / lager ca 1 km hemifrån mig. Han har besökt mig 4 ggr.
Jag tyckte summan 750 kr var lite för mkt för den korta sträckan han kör.
Jag ringde upp honom och ifrågasatte detta.
Då påstod han att han debiterat mig 25 km och att i summan ingår att han har
alla sina grejer i bilen.
Hmmm.....jag tyckte att en summa på 200-300 kr hade varit mer rimligt.
Han surnade till och sade att han kunde stryka summan och att jag aldrig mer behövde ringa honom.
Ughh......trist , med tanke på att han hjälp mig förut några gånger. Då har han
aldrig lagt till denna servicebilavgift. Han har alltid gjort ett bra jobb tycker jag.
Vad tycker ni ? Gjorde jag rätt i att klaga eller är det rimligt av honom att ta ut denna avgift ?

// Opticruise

Alltid svårt att säga vad som ska ingå i den vanliga timmtiden och vad som ligger i restid mm.
Sedan låter det ju trist att han tar det på det viset för att någon ifrågasätter vad som ingår.

Låter ine orimligt med den bildebitering han gjort tycker jag. Tror de flesta hantverkare gör på detta sätt och tar betalt för bilen per timme också, detta just som han sa till dig pga att han har alla grejer med sig i den. En form av rullande lager, andra firmaor som inte har bilar, lägger ju på sin kostnad för material o lager som omkostnadspålägg. Det blir ju samma kostnad iaf. I detta fall är ju skillnaden att du får se hur mycket du betalat i omkostnadspålägg.
Tycker inte du ska vara missnöjd, har han gjort ett bra jobb så är det bara att betala o vara glad.:)

Det som är trist är när man frågar om ett pris och hantverkaren säger "375 kr i timmen" men inte nämner att det bara gäller honom och att han tar 150 kr i timmen för bilen. Han vet ju redan från början att bilen kommer att vara med. Nog tror man att verktyg och utrustning ingår i priset. Tänk om du köpte 50 liter bensin för 11,95 kr litern och dessutom skulle betala 100 kronor i pumphyra.

Okei....verkar som han kanske hade rätt att ta ut den betalningen.
Tycker ändå lite att det blir dyrt i vissa lägen. T ex när han gör ett besök på
10 min för att mäta upp golvärmekabeln. Då får jag väl betala nån halvtimme och
dessutom några hundra för " bilservice ".
Sedan drar han till nästa kund som han egentligen skulle vara hos samma tid ,som säkert får betala för en del av den tiden som jag redan betalt.

Jaha....får väl försöka hitta nån annan elektriker nästa gång jag behöver hjälp.
Tack för svaren.....

Opticruise skrev:
Okei....verkar som han kanske hade rätt att ta ut den betalningen.
Tycker ändå lite att det blir dyrt i vissa lägen. T ex när han gör ett besök på
10 min för att mäta upp golvärmekabeln. Då får jag väl betala nån halvtimme och
dessutom några hundra för " bilservice ".
Sedan drar han till nästa kund som han egentligen skulle vara hos samma tid ,som säkert får betala för en del av den tiden som jag redan betalt.

Jaha....får väl försöka hitta nån annan elektriker nästa gång jag behöver hjälp.
Tack för svaren.....
Man är debiterbar 8h/dag. Alltså all tid till/från kund, grossist m.m ska kunden debiteras. Denna timpeng täcker kostnaden för själva elektrikern, Sedan tillkommer bilavgiften och kilometerkostnaden. finns väl inget konstigt i det??

Värdet på en fullrustad servicebil ligger på cirka 100kkr-150kkr (exkl bilen). Detta måste ju firman få igen på något sätt inom en viss tidsram (då tillkommer slitage m.m på verktyg). Detta gäller de flesta installationsföretag el, rör, kyla m.m.

Sedan så har jag aldrig själv debiterat mindre en 1tim till kund (och då har jag haft firma på landsbygden och i Göteborg). Vissa firmor har MINST 2 tim som debitering.

Vad som däremot är ren "ocker" är dessa datasupport/tekniker som inte har några omkostnader i jämförelse med en installatör, men ändå debiterar över 1000:- timmen.
Men det är väl till all jolt-cola de dricker :D

Vill ni diskutera prismodeller får ni göra det i en egen tråd.

Trådskaparen förefaller ha fått svar på sin fråga så jag stänger här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.