Hej,

I köket som jag håller på att renovera så har det suttit ett element under fönstret. Elementet är borttaget eftersom jag nu har golvvärme.

Problemet jag har fått är hur jag både snyggt och elsäkert stänger detta. Se bilderna.

Det är två st vp-rör som kommer direkt ur väggen. Jag kan inte bara låta dra ur kablarna hela vägen från centralen eftersom det finns element "senare i kedjan" kvar.

Eftersom en tidigare ägare har satt på 10mm spånskiva utanpå gipsskivan så sitter inte rören i nivå med väggen heller. FKn har alltså gått fritt en liten bit innan kopplingsdosan för elementet.

Hur tycker Ni att jag ska göra detta "snyggt, rätt och riktigt"?

• IMG_0997a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0996a.jpg
    Skapa konto
Sätt en utanpåliggande dosa och koppla i den eller hugg in en ROT-dosa och sätt täcklock på den

Eftersom att vp-rören slutar 10mm in, så kanske det skulle gå att bara skruva ett täcklock direkt i väggen över hålet. Men det bästa och snyggaste är som elmont säger att hugga in en ROT-dosa och det enklaste är att montera en utanpåliggande dosa.

Tack för svar.

Att bara sätta ett täcklock funderade jag också på. Även en kombination med en förhöjningsring bakom så att åtminstonde sidorna liknar en dosa. Men detta skulle inte hindra en gnagare att komma åt kablarna från baksidan.

En utanpåliggande dosa är ju enklast. Förhoppningsvis så kan jag trycka på skarvmuffar på rörändarna så att rören då går hela vägen in i dosan.

Jag har en ROT-dosa liggande så det kan jag också testa. Misstänker dock att VP-rören är 18mm vilket mycket troligtvis inte passar i ROT-dosans 16mm-anslutning.

Så, nu är det klart.

Det blev den snyggaste och bästa lösningen. ROT-dosa. Resultatet syns på bilden.

Rören var 15mm så det var inget problem att få i dessa i stosarna.

Så tack för hjälpen :)

• IMG_0998a.jpg
    Skapa konto
Snyggt och prydligt!

Mikael_L
Japp, guldstjärna till ITsnubben ! :)

Dessutom är det alltid trevligt med lite "hur gick det sen" -information, en stjärna till ...

Wow. TVÅ stjärnor :)

Det är jag som ska tackaa för idéer och synpunkter. Jag blev väldigt nöjd över resultatet.

Håller med. En stjärna från mig också. Jag kommer också få göra samma sak. Tack för tipsen.... // Opticruise

• Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
Riktigt snofsigt, skruvlock också!

Ja, självklart med skruvlock. Särskilt kopplingsdosa i golvnivå. Inget barn ska lyckas peta upp locket.

Fotografen skrev:
Riktigt snofsigt, skruvlock också!
Som IT-snubben skriver självklart, men är det inte till och med ett KRAV när dosan sitter i golvnivå?

it-snubben skrev:
Ja, självklart med skruvlock. Särskilt kopplingsdosa i golvnivå. Inget barn ska lyckas peta upp locket.
Jag kan skicka min lille son så ska nog det locket gå att få av också, Han har fått 2 stötar helt på egen hand.

Prototypen

Ahh. Har du också en sån illbatting :) Ska det vara riktigt barnsäkert så ska det väl vara pansarplåt eller nåt.

Min son var också väl försigkommen när det kommer till sådana saker. Han lyckades tex nypa av sladden till lödpennan när jag lödde. (Nu är han 15 år så idag är det annat som hägrar).

norrbottenstorpet skrev:
Som IT-snubben skriver självklart, men är det inte till och med ett KRAV när dosan sitter i golvnivå?
Jo, vill minnas att det är 180 cm. Plintarna ska vara beröringsskyddade också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.