Hoppsan, postade detta i fritidshus men kom på att det kanske hör hemma här istället.

Vi tittar på ett gammalt torp som ligger lite avsides, men i ett samhälle. Det är lite åkrar och ängar runtom samt skog. Till närmsta bostadsområde med radhus är det nog ca 800 meter, det ligger bakom skogen.

Idag är det "batteridriven el" i torpet (med gasolkyl och gasolspis). Utanför är det dels elledningar som går nära torpet och dels en svart metallstolpe, ca tre meter hög, som det går vajrar från. Det sitter en dosa på den.

Det jag funderar över är om det kan gå att dra in vanlig el under de förutsättningarna? Och vad det skulle kosta (ungefär, om det är 20 000 eller 100 000 det handlar om)?

Kanske är solceller en lösning?

Jag vore tacksam för hjälp!

Det är svårt att svara på sådana frågor utan att ha pratat med nätägaren i er kommun. Det kan kosta 20.000kr, det kan kosta flera hundra tusen också.

av mej ville vattenfall ha runt 20.000:- för att få el i stugan. då får jag själv gräva från stolpen och till stugan, i mitt fall bara ca 50 meter. + mätarskåp + elinstallationen15-30.000:-?. sen så tillkommer ju fast avgift på några tusenlappar varje år.så för oss som inte är så mycket i stugan så har vi än så länge avstått från elen, solceller kostar ju åxe en del och kräver underhåll med byta av batterier då och då, så det beror väl på bekvämlighet och utnyttjandegrad och vad man har råd med vad man väljer..

Det går inte att svara på så här utan att veta förutsättningarna mycket noga.
Det är bara det lokala elnätbolaget som kan svara på det.

Pellefant: Det låter som en riktig glädjekalkyl där! (Eller ja, det kostade ju det för dig men skulle vi få samma kostnader skulle vi hoppa av lycka).

Bax och Swetrot: Jag ska maila nätägaren och kolla!

Tack för svaren!

det har inte kostat det för mej ännu, jag har inte dragit in någon el. för mej blir den största utgiften elanslutningen eftersom jag gör hela elinstallationen själv, om jag nu gör det någon gång i framtiden....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.