Har precis installerat en ny pumpautomat och har problem med att motorskyddet löser ut.
Pumpens märkström är 3.1A och motorskyddet går till 6A (tillfälligt satt på max för att testa...).
Pumpen går några sekunder, men sen löser motorskyddet.
Jag tror att allt är rätt kopplat (se kopplingsschema)?
Eftersom pumpen och tryckvakten är helt nya borde det väl inte vara där felet ligger?
Några idéer? Kan motorskyddet vara dåligt?
Ska skaffa en amperetång för att kolla strömmarna.
Pumpens märkström är 3.1A och motorskyddet går till 6A (tillfälligt satt på max för att testa...).
Pumpen går några sekunder, men sen löser motorskyddet.
Jag tror att allt är rätt kopplat (se kopplingsschema)?
Eftersom pumpen och tryckvakten är helt nya borde det väl inte vara där felet ligger?
Några idéer? Kan motorskyddet vara dåligt?
Ska skaffa en amperetång för att kolla strömmarna.
Manövern till kontaktorn tas efter motorskyddet, men tar en kontaktor så mycket att det påverkar? Börja med att flytta den till före motorkyddet.
Finns alla faser, ingen gången propp eller glappis nån stans?
Överledning till jord?
Motorn hel och rätt kopplad, Y/D?
Inga andra suspekta krypströmmar någonstans?
(Motorskyddet felfritt?)
Finns alla faser, ingen gången propp eller glappis nån stans?
Överledning till jord?
Motorn hel och rätt kopplad, Y/D?
Inga andra suspekta krypströmmar någonstans?
(Motorskyddet felfritt?)
Har nu mätt både före och efter kontaktor.tussee skrev:
Alla strömmar ligger mellan 2.7 och 3.15 ampere.
EDIT: Kan den skillnaden (2.7A -3.15A) mellan faserna göra att motorskyddet löser ut?
Känns som byte av motorskydd är nästa steg?
Fotografen, hur kollar jag överldening till jord?
Du måste ha nått fel endera på pumpen eller på ledningen till pumpen. det ska inte skilja mer än nån tiondel mellan faserna. Har du 400 volt mellan alla 3 faserna efter motorskyddet? Om du ska mäta ett jordfel mäter du mellan motorlindningarna (faserna) efter motorskyddet och jord, för att kunna utföra en korrekt mätning måste du ha ett mätinstrument som mäter med hög spänning, typ megger, motståndet mellan fas och jord ska i princip vara oändligt så länge det inte är nått som är fel
Borde inte en jfb lösa här om det är fel på lindningarna gentemot jord/chassi?
Sen är det ju i och för sig inte säkert att det finns en jfb i detta aktuella fallet men det borde väl vara rätt vettigt?
*långsökt fundering* Hur ser det egentligen ut i kopplingarna under dosan på motorn? Har för mig att min fd granne som är industrielektriker letade ihjäl sig efter ett fel som visade sig bero på att det var en liten liten tråd som låg emot en annan lindningsskruv. Självklart hittade han det men det var när han skulle byta motor som han fann det.
/Kent
Sen är det ju i och för sig inte säkert att det finns en jfb i detta aktuella fallet men det borde väl vara rätt vettigt?
*långsökt fundering* Hur ser det egentligen ut i kopplingarna under dosan på motorn? Har för mig att min fd granne som är industrielektriker letade ihjäl sig efter ett fel som visade sig bero på att det var en liten liten tråd som låg emot en annan lindningsskruv. Självklart hittade han det men det var när han skulle byta motor som han fann det.
/Kent
*S* ja, det var ju när han skulle byta med så troligen var det borta då.
Men jfb'n då? Så vitt jag förstår så torde den lösa ut vid överledning mot jord här.
/Kent
Men jfb'n då? Så vitt jag förstår så torde den lösa ut vid överledning mot jord här.
/Kent
Har du jfb och den inte löser har du inget jordfel.
Skillnaden i fasströmmar känns lite stor.
Koppla loss faserna från motorn och mät spänningen, det ska vara ¨230 till noll och 400 mellan faserna. Har du det, lasta ner en fas i taget med en 60'W glödlampa och mät igen, det ska fortfarande vara 230 V till noll och 400 mellan faserna, dessutom exakt samma värden som i mätning nr ett. Stämmer det inte har du resistans=dålig kontakt någonstans.
Stämmer det är motorn felaktig.
Skillnaden i fasströmmar känns lite stor.
Koppla loss faserna från motorn och mät spänningen, det ska vara ¨230 till noll och 400 mellan faserna. Har du det, lasta ner en fas i taget med en 60'W glödlampa och mät igen, det ska fortfarande vara 230 V till noll och 400 mellan faserna, dessutom exakt samma värden som i mätning nr ett. Stämmer det inte har du resistans=dålig kontakt någonstans.
Stämmer det är motorn felaktig.
Klicka här för att svara
