Hej,
jag tänkte byta ut en gammal vridströmbrytare i bakelit som börjat kärva. Utanpåliggande i garage, en av två brytare som tänder samma lysrör (trapp?) Öppnade och såg att den var jordad (röd) och blev lite brydd. Finns det någon anledning att ha jordad brytare? Behöver jag hitta en ny brytare som har jordabslutning också (finns det sådana), eller kan jag lämna den utanför vid byte?

Finns det någon särskild funktion med vridbrytare eller var det bara så man hade förr?

/Magnus

Om den röda är jord så kan du lägga den på en av överkopplingsplintarna som säkert finns på den nya brytaren, men kolla noga för är det en gammal anläggning kan röd ha en annan funktion än jord.

Röd kan vara tändtråd iom att det är två st brytare. Röd är inte automatiskt skyddsjord.

Prototypen

Röd kan vara precis _vad_som_helst_ i gamla installationer!! Gäller övriga färger också, man måste mäta och kolla upp hur det är gjort innan man ger sig på det!!

Tyvärr kan grön-gul vara vad som helst, även i nya installationer...

Dock är risken liten att nån tok använt gulgrön till nått annat än jord, men att röd har använts till allt möligt är däremot ganska vanligt.

Mitt hus är från -69 och elen har varit hyfsat logisk i grundutförandet, med röd jord, svart, vit och grön som tändtråd inomhus. Men ni har ju rätt, så jag får väl lära mig att mäta, det vore ju kul att kunna sån't... Ska höra om någon granne kan konsten, själv har jag varken instrument eller "know-how" om sådant. Är mätning omkomplicerat eller kan något gå fel? Vilket instrument passar den som behöver göra en mätning vartannat år?

/Magnus

Matss skrev:
Tyvärr kan grön-gul vara vad som helst, även i nya installationer...
Ja, men den FÅR INTE vara det.

Det finns dom som använder en 3G1,5 till kronströmbrytare vilket INTE är tillåtet. Sen så har jag hört att vissa hemmapulare som ska tillverka en trefas skarvsladd bara kopplar in stift mot stift i kontakterna utan att bry sig i färgerna. Mycket farligt om någon klipper ena kontakten och kopplar in den rätt sen.

Vi vet att den inte får, jag har varit inne i en installation gjord av elektriker MED behörighet på ett ställe var skyddsjord brun och ett annat ställe var tändtråd gulgrön, i källaren var ett nyuppsatt vägguttags gulgröna ansluten till röd, ja som då var tändtråd, typ.

Har man ögonen med sig så klarar man sig, jag vet dock inte om det finns mer kuligheter i den fastigheten, elektrikern är dock bortkopplad.

Prototypen

Grundregeln är som sagt mät allt okänt. Och med okänt menas allt du inte kan se hela tråden på på en gång...

Min handledare en gång i tiden och det ligger en hel del i det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.