jag har förstått att man kan använda en järnkärne trafo och då ha längre lendingslängder till 12V spotarna.

1) finns det maxlängder för järnkärne trafo också?

2) finns det andra nackdelar ? typ brum vid dimring eller liknande?

1 Om du har mycket långa ledningar så kan du bli tvungen att ha orimligt grova ledningar för att inte spänningsfallet skall ge en synlig ljusförlust. Det har mer med den låga spänningen (12V) att göra än valet av transformator.

2. Järnkärnetrafo brummar ofta, de blir orimligt stora och otympliga och tunga ifall du har stor effekt på dina spottar. En 500VA (ca = 500w) transformator väger 4-5 kg.

Till fördelarna med konventionella transformatorer hör väl i princip evig livslängd och att du kan använda i princip vilken dimmer du vill. En konventionell trafo går inte heller sönder på samma sätt som en elektronisk som ofta når sin livslängd efter några tusen timmar och går sönder med blixt och dunder. En torioid borde inte brumma speciellt mycket men kostar en slant i inköp. I och med att du kan ha längre längder på kablarna får du också litet större frihet i placeringen. Det blir inte ett tvång att ha dem i direkt närhet av armaturerna.

Minns inte namnet nu men Elektroskandia säljer elektroniska trafos som kan och får ha en ledningslängd på 20 m.

ok

ang brum

är det bara trafo - eller fortplantar det på något sätt så att det låter vid spotarna?
dvs räcker det att ljudavskärma trafon?

vad är orimligt grovlek på kabeln vid upp till 12m längd?

jag har hittills 6m med 2,5mm2 kabel

Brummet kommer enkom från trafon, dock brukar det ha en olycklig förmåga att fortplanta sig som vibrationer i väggar, tak och annat...

Vad gäller längd, det beror ju helt på hur mycket effekt du tänker ta ut.

Men ex. Om du vill ha max 10% mindre ljus från lampan som sitter längst bort, och vi antar att du har en 12V 40w lampa, då behöver 6kvmm trådar. Taget ur en tabell jag hittade, har inte kontrollräknat. Ganska enkelt att räkna på, 10% mindre ljus får man vid ett spänningsfall på 3,45% eller ca 0,4V vid 12V.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.