16 700 läst ·
3 svar
17k läst
3 svar
Placering termostat till golvvärme
Medlem
· Västra Götaland
· 51 inlägg
Kanske borde ligga under avd badrum?
Har lite funderingar på var jag ska placera termostaten till elgolvvärmen i badrummet. Jag var först inne på att placera den bredvid strömbrytarna/dimmrarna till belysning. Men är det så smart? Är det inte risk att någon kompis som hälsar på en mörk höstkväll är på och pillar på termostaten innan han hittar strömbrytaren? Erfarenheter någon?
Har även funderingar om PAX-fläkten. Ska installera en fuktstyrd fläkt men den kan startas även via strömbrytare. Men behövs det? Hur ofta behöver man starta den manuellt? Hur har ni gjort?
Har lite funderingar på var jag ska placera termostaten till elgolvvärmen i badrummet. Jag var först inne på att placera den bredvid strömbrytarna/dimmrarna till belysning. Men är det så smart? Är det inte risk att någon kompis som hälsar på en mörk höstkväll är på och pillar på termostaten innan han hittar strömbrytaren? Erfarenheter någon?
Har även funderingar om PAX-fläkten. Ska installera en fuktstyrd fläkt men den kan startas även via strömbrytare. Men behövs det? Hur ofta behöver man starta den manuellt? Hur har ni gjort?
Termostaten placeras oftast ca 140-150 cm över golv, oftast vid dörren. Om din brytare för belysningen sitter på den höjden kan det väll bli lite dumt. Placera då termostaten 10-20 cm över din brytare. Till paxfläkten bör du ha en strömbrytare, då du kanske inte vill att den ska vara igång hela tiden fast du har fuktstyrning.
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 51 inlägg
Men brytaren ligger paralellt med fuktstyrningen. Jag ska ha en allpolig brytare på vinden till fläkten. Frågan är om jag har behov av att kunna starta den manuellt.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Kan ju finnas annat än fukt som du vill ventilera ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden