Hoppas på lite tips.

Small till i kökslampan när vi tryckte på strömbrytaren. Jag trodde förstås det var glödlampan och bytte. Men se det hjälpte inte. Jag bytte då till en annan armatur/lampa vilken inte heller fungerade. Började då misstänka uttaget men kunde inte se ngt fel typ lösa brända kablar. Vi har jordfelsbrytare som inte löst ut och alla andra uttag i köket fungerar.. Jag ska kalla på elektriker men kanske kanske det finns en enkel förklaring som jag kan få hjälp med, är ju lite nyfiken också..

Kan vara strömbrytaren , öppna och kolla ifall det är bränt innuti den.

har det fungerat innan?

vilken typ av lampa har du?

Är det verkligen ingen säkring som löst ut? Det är trots allt ganska vanligt när en glödlampa går att det blir en momentan kortslutning i den som löser säkringen.

Kökslampan kanske ligger på en annan grupp.

Bara en fundering, du säger strömbrytare. Men det är inte någon typ av dimmer?
För då kan det hända att finsäkringen i den har brunnit.

Ok många bra tips. Om det är en säkring så är det endast kökslampan som går på den och jag ser ingen utlöst säkring. Men väl värt att kolla noggrannare.

Skall kolla brytaren, (låter som den troligaste förklaringen)Min fru som tände lampan uppfattade ljudet som när en glödlampa går. Men vi har en dimmer brytare i andra delen av köket. Sitter det alltså en finsäkring i denna? skall kolla detta.

Loppman och el Rickard,,,, Ja det har funkat innan. har även provat i annat uttag i efteråt. Det är en vanlig glödlampa

Förstår jag dig rätt att du har en dimmer som driver denna lampa? För i så fall är det nästan garanterat en säkring i den (eller i värsta fall dimmern som blev trasig, säkringar har en tendens att vara långsammare på att gå sönder än elektronik).

jag har en brytare på ena väggen och en dimmer på motsatta väggen. Ljudet som när en glödlampa går kom från den sidan där brytaren sitter. Jag ska kolla båda och återkomma med lösningen (förhoppningsvis) annars får det bli elektriker.

Tackar för alla tips.

Kan det inte vara så att lampan gick sönder precis när ni tryckte på strömbrytaren och att det blev en "strömspik" som gjort att glassäkringen (brukar vara det) i dimmern samtidigt löste ut? (har bara erfarenhet av touchdimrar) Gamla glassäkringar brukar dessutom kunna bli klena med åren där säkringstråden är fastlödd i ändarna.

Det är som sagt ganska vanligt att det blir kortslutning ett ögonblick i en glödlampa just när glödtråden brinner av. Skälet är att det blir en ljusbåge inne i lampan när trådändarna snäpper isär. En ljusbåge har mycket låg resistans, och kan lätt "flytta på sig" så ljusbågen ändar rör sig från glödtrådens avbrända ändar till anslutningspunkten där glödtråden är infäst. Mellan infästningspunkterna blir det då i princip noll Ohm, efterssom ljusbågen har mycket lägre resistans än vad glödtråden har. Och det blir alltså en kortslutning.

Tackar för den förklaringen, jag har tidigare gissat på att det varit glödtråden som likt en fjäder "hoppat" runt i lampan när den brunnit av och att den då i vissa fall träffat infästningen för tråden på motstående sida när säkringarna i touchdimrarna löst ut vid lampfel.

Mysteriet löst och det var inget avancerat. Det var som många redan gissat en säkring i dimmern. Jag hade ingen aning om att det satt en säkring där. troligen small även glödlampan samtidigt. vilket gjorde att jag tänkte fel.

Tack så mycket för alla svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.