4 801 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Var skall jordfelsbrytaren sitta till golvärmen i badrummet?
hej på er.
Jag håller på att förbereda en renovering av badrummet. I barummet så finns det elektrisk golvvärme. och när jag tittade lite närmre på detta så fick jag en fundering på hur jordfelsbrytaren skall vara installerad egentligen.
1 skall den sitta så att den skyddar hela installationen? (termostat, golvslingan och eventuellt övriga prylar)
Eller:
2 Skall jordfelsbrytaren sitta så att den skyddar enbart golvslingan? (Dvs termostaten utanför jordfelsbrytaren)
Vad är rätt? Finns det något rätt eller fel? Jag har båda varianterna i huset nämligen.
Givetvis så skall en elektriker rätta till det som är fel om något är det.
Jag håller på att förbereda en renovering av badrummet. I barummet så finns det elektrisk golvvärme. och när jag tittade lite närmre på detta så fick jag en fundering på hur jordfelsbrytaren skall vara installerad egentligen.
1 skall den sitta så att den skyddar hela installationen? (termostat, golvslingan och eventuellt övriga prylar)
Eller:
2 Skall jordfelsbrytaren sitta så att den skyddar enbart golvslingan? (Dvs termostaten utanför jordfelsbrytaren)
Vad är rätt? Finns det något rätt eller fel? Jag har båda varianterna i huset nämligen.
Givetvis så skall en elektriker rätta till det som är fel om något är det.
Här skyddar den hela installationen, plus det andra som sitter på samma fas.
Förstår inte riktigt hur du menar... Jag har då aldrig sett att bara värmeslingan är skyddad av JFB och inte termostaten. Då måste ju JFB sitta i serie mellan termostaten och värmeslingan.. Skulle se konstigt ut..
Nä, självklart sätter man jordfelsbrytaren i eller bredvid elcentralen.
Nä, självklart sätter man jordfelsbrytaren i eller bredvid elcentralen.
Det ska elektrikern fixa, han sätter den vid centralen.
Ge dig inte in på det....
Ge dig inte in på det....
Nä det skall jag inte heller göra.
Frågan som jag ställde är vilket av alternativen som är rätt eller fel (om det finns något)
Golvärmen i badrummen är instalerade vid ett senare tillfälle än byggnationen av huset som är byggt -73. En omdragning av elen och nytt elskåp med automatsäkringar kommer att ge en central jordfelsbrytare. Det ligger dock en bra bit bort i tiden.
Jag pratade med en elektriker på jobbet i dag, han sa att inget av alternativen var fel, utan man kan göra på båda sätten.
Han ansåg dock att man inte behöver skydda termostaten/ styrningen, utan att det räcker att skydda själva värmeslingan.
Det är där i själva värmeslingan somde farliga felen kan uppstå.
Jordfelsbrytarna sitter monterade i badrumet i en liten "undercentral/ kåpa" och är av enfas modell.
Frågan som jag ställde är vilket av alternativen som är rätt eller fel (om det finns något)
Golvärmen i badrummen är instalerade vid ett senare tillfälle än byggnationen av huset som är byggt -73. En omdragning av elen och nytt elskåp med automatsäkringar kommer att ge en central jordfelsbrytare. Det ligger dock en bra bit bort i tiden.
Jag pratade med en elektriker på jobbet i dag, han sa att inget av alternativen var fel, utan man kan göra på båda sätten.
Han ansåg dock att man inte behöver skydda termostaten/ styrningen, utan att det räcker att skydda själva värmeslingan.
Det är där i själva värmeslingan somde farliga felen kan uppstå.
Jordfelsbrytarna sitter monterade i badrumet i en liten "undercentral/ kåpa" och är av enfas modell.
Byt elektriker!
Fråga honom hur han ska kunna skydda slingan utan att skydda styrningen? Praktiskt möjligt, men bökigt!
Fråga honom hur han ska kunna skydda slingan utan att skydda styrningen? Praktiskt möjligt, men bökigt!
Först kanske vi ska ta reda på vad är det för golvvärme? Är det en lågvoltare med trafo hjälper det inte med en JFB på primärsidan.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
För några år sedan var det vanligt med lågvoltsgolvvärme i form av tex mattor. Dessa drevs med transformator. I och med att transformatorn galvaniskt skiljer bort golvvärmekretsen så kommer inte JFB att lösa på t ex en överledning från golvvärmekretsen till jord.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
OK, men å andra sidan så blir det ju ingen överledning, dvs ingen fara. Eller tänker jag fel?
Ja och nej. Faran för strömgenomgång är begränsad. MEN, det är den också tack vare den låga spänningen. Fara för brand kvarstår vid ex kortslutning eller överlast.
Klicka här för att svara