17 879 läst ·
24 svar
18k läst
24 svar
El i Kök: Mikro, köksfläkt, bänkljus + uttag?
[QUOTEMen besiktnings män kan se om det har varit "dåliga" hempulare i farten, då kan dom skriva att elen behövers ses över...[/QUOTE]
Det känns som om att man inte har fattat allvaret (faran) med en dålig elinstallation om man tycker att besiktningsmannen är största problemet
Det känns som om att man inte har fattat allvaret (faran) med en dålig elinstallation om man tycker att besiktningsmannen är största problemet
Elkabeln är tänkt att gå utanpå väggen, antagligen i någon form av "el-list" inne i väggskåpen samt under väggskåpen.
Bifogar el-schema över ordningen på kontakter etc. Som det är nu är det alltså endast en kabel, man kanske måste ha flera? Men där är kopplingsordningen i alla fall.
Bifogar el-schema över ordningen på kontakter etc. Som det är nu är det alltså endast en kabel, man kanske måste ha flera? Men där är kopplingsordningen i alla fall.
som du har ritat det behöver du ha lyset på för att kunna köra fläkten. Nicky....Jag är ingen elektriker men om jag hade varit du hade jag inte kopplat elen själv...jag vet att du skrev i början att du inte ville höra det...men ! och det är ett stort men ...du har tyvärr för lite kunskaper om el för att koppla ihop detta...jobba över ett par timmar på ditt vanliga arbete istället o gör det du e bra på...som du med all säkerhet kan utan o innan o dessutom med förbundna ögon...o tjäna in de pengar som behövs för att det skall bli rätt o riktigt gjort....Ett exempel min kompis e skitkass på att laga mat...o det vet han...då jobbar han över en 20 minuter en haltimme så kan han äta ute istället !! 
Staffan
Staffan
Du borde nog separera ljusen från uttagen. Man vet ju aldrig vad som kommer att kopplas in i uttagen och kommer du till en situation där alla uttagen är belastade och ljuset är på så kan det bli rätt varmt i kabeln mellan dosan och strömbrytaren.
Jag antar att du inte har tänkt koppla enligt Staffans beskrivning....
Jag antar att du inte har tänkt koppla enligt Staffans beskrivning....
Skulle vilja be dig att läsa tråden http://forum.byggahus.se/el/4760-toers-du-verkligen-hempula-med-din-el.html . Förhoppningsvis förstår du därefter att det är bäst att spara ihop lite pengar för att låta elektriker utföra dina arbeten.
ang. strömbrytaren förstår jag att den kan bryta fläkten, men schemat åsyftar följden på sakerna, inte hur det skall kopplas. Rätt kopplat bryter den endast diskbänksljuset.
Era farhågor syns tydligt i kommentarerna. Ingen elektriker verkar ha varit inne här i alla fall och gett exakt detaljinformation av typen kabelstorlek, namn på dosor etc. Det vill de väl ha betalt för
Era farhågor syns tydligt i kommentarerna. Ingen elektriker verkar ha varit inne här i alla fall och gett exakt detaljinformation av typen kabelstorlek, namn på dosor etc. Det vill de väl ha betalt för
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
vad gäller kabelval så är jag inte helt säker (är inte behörig). Utanpåliggande kabel blir snyggast om man väljer EKRK. Men om den delsvis skall gå i en elist (du menar troligen kabelkanal av plast). Så blir jag tveksam. EKRK får inte gå dold den måste ligga öppet. Jag är inte säker på om man får lägga den i en kabelkanal.
Du skall ha kabel med arean 1,5 kvmm. Beroende på exakt hur du sedan skall koppla ihop så kan det vara så att du behöver 4 ledare vid brytaren till transformatorn, övrigt troligen 3 ledare. Rita ett kopplingsschema hur ud tänker dig så kommer det att bli ganska klart hur många ledare du behöver mellan de olika kopplingapunkterna.
Jag vill bara avsluta med att även jag be dig anlita en elektriker, för det känns uppenbart att du har för dåliga kunskaper för att hempula med detta. Även om du kan få mycket råd här (jag ger dem för jag känner mig mer orolig om du kopplar utan råd), så finns det alltid detaljer man missar, och som vi som ger råd kanske inte tänker på att fråga dig om.
Att de behöriga som ofta svarar här på forumet håller sig borta från den här tråden, beror troligen på att de inte tycker att det går att ge dig tillräkliga råd. De behöriga som svarar här gör det på precis samma premisser som alla andra forumsmedlemmar, ingen tjänar något på detta, Skulle någon hantverkare som är aktiv här börja erbjuda tjänster så blir det direktavstägning (sker om inte dagligen så ialla fall flera fall per vecka).
Du skall ha kabel med arean 1,5 kvmm. Beroende på exakt hur du sedan skall koppla ihop så kan det vara så att du behöver 4 ledare vid brytaren till transformatorn, övrigt troligen 3 ledare. Rita ett kopplingsschema hur ud tänker dig så kommer det att bli ganska klart hur många ledare du behöver mellan de olika kopplingapunkterna.
Jag vill bara avsluta med att även jag be dig anlita en elektriker, för det känns uppenbart att du har för dåliga kunskaper för att hempula med detta. Även om du kan få mycket råd här (jag ger dem för jag känner mig mer orolig om du kopplar utan råd), så finns det alltid detaljer man missar, och som vi som ger råd kanske inte tänker på att fråga dig om.
Att de behöriga som ofta svarar här på forumet håller sig borta från den här tråden, beror troligen på att de inte tycker att det går att ge dig tillräkliga råd. De behöriga som svarar här gör det på precis samma premisser som alla andra forumsmedlemmar, ingen tjänar något på detta, Skulle någon hantverkare som är aktiv här börja erbjuda tjänster så blir det direktavstägning (sker om inte dagligen så ialla fall flera fall per vecka).
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
En sak som hempulare kan ha svårt att göra ordentligt. Är att du skriver att en av trådarna är gulgrön jord. Hur vet du det?
Den gulgröna skall vara jord om det är korekt gjort i andra änden, men hur vet du det?
Det är farligt att göra antaganden, jag har under mina år av hempulande råkat ut för att jord varit felkopplad ett antal gånger. Den kan vara felaktig så att den är spänningsförande (farligaste felet), men det kan också vara så att den inte är kopplad i andra änden , vilket ger falsk trygghet. Med lite grov statistik vill jag påstå att jord är felkopplat i 3-5% av alla installationer. Det är en oerhört hög siffra för fel i ett säkerhetssystem.
Vad jag vill ha sagt med detta är att man får aldrig förutsätta eller anta något, man måste VETA. Dvs kopplar jag in gulgrön på mitt nyinstallerade uttag så måste JAG VETA att den är inkopplad korrekt i andra änden.
Den gulgröna skall vara jord om det är korekt gjort i andra änden, men hur vet du det?
Det är farligt att göra antaganden, jag har under mina år av hempulande råkat ut för att jord varit felkopplad ett antal gånger. Den kan vara felaktig så att den är spänningsförande (farligaste felet), men det kan också vara så att den inte är kopplad i andra änden , vilket ger falsk trygghet. Med lite grov statistik vill jag påstå att jord är felkopplat i 3-5% av alla installationer. Det är en oerhört hög siffra för fel i ett säkerhetssystem.
Vad jag vill ha sagt med detta är att man får aldrig förutsätta eller anta något, man måste VETA. Dvs kopplar jag in gulgrön på mitt nyinstallerade uttag så måste JAG VETA att den är inkopplad korrekt i andra änden.
Jag tror att hemapularen är ganska nära sanningen,jag tror att dom behöriga kanske tycker att det fattas för mycket för att det ska kännas tryggt att gå in och hjälpa till med lite råd, det gäller nog generellt där inläggen uteblir och inte bara i den här tråden.
EKLK får ligga dolt, men inte EKRK, jag som är elektriker behöver inte ha betalt för att ge råd och direktiv, men det vore högst oansvarigt av mig att ge råd till en som det verkar helt okunnig person när det gäller el, visst, man behöver inte vara rymdingenjör, man behöver inget körkort för att köra bil heller.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden