Hemmakatten
Betalade räkningarna i går och ser då på elräkningen att vi förbrukat 937kWh under augusti månad. Likadant månaderna innan. Helt sanslöst mycket!! Under sommaren!!

Huset är nytt, väl isolerat, nya vitvaror. Ingen värme har varit på. Vi är 2-3 personer i hushållet. Fjärravläsning varje månad. Huset är inte färdigt invändigt, inga spottar ännu uppsatta, ingen utebelysning ännu. Vi har inte ens en tv som drar ström, gasolhäll har vi också.

Det enda jag kan tänka mig som drar mycket ström är torktumlaren som använts vid varje tvätt. Vi har också en ackumulatortank för tappvarmvatten och vattengolvvärmen. Vi har en vattenmantlad pelletskamin, den blev dock installerad i våras och vi har inte satt på den ännu utan har använt elpatronen för att värma upp vattnet. Är det möjligt att det går så mycket el till det??

Du kan ju prova att köpa en kwh-räknare på clas ohlsson billigt.... kan vara vettigt att kolla förbrukningen på vissa prylar kanske?

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251496&_path=251882;251433;251150;251496

Vi gör nog av med en sisådär hälften under sommarmånaderna, men vi har å andra sidan ingen torktumlare. Är vitvaror och tvätt/tork A-klassade?

Förbrukar ni stora mängder duschvatten? Är golvvärmen på hela sommaren?

Säkerligen patronen som är skurken, det är dyrt att värma med direktel. Är patronen på ett antal kW så drar det snabbt iväg i kWh om dygnet när den är igång. Att torktumlaren drar lite är ju helt klart men högst sannolikt är är det patronen.

Från foretag.oxelosund.se/index.php?id=168:

Varmvatten
Dusch, 5 min; 60 liter i 40°C 2.2 kWh
Dusch, 15 min; 180 liter i 40°C 6,7 kWh
Karbad, 150 liter i 40°C 5,6 kWh
Disk i balja ca 20 liter 45°C 1 kWh
Disk i rinnande vatten, 50-100 liter 45°C 2-4 kWh

I diskmaskin:

Varmvattenansluten, 21 liter och 55°C 2-4 kWh
Kallvattenansluten, 21 liter och 55°C 1 kWh

Tvättutrustning

60 grader tvätt med full maskin 1,2 kWh/tvätt
40 grader tvätt med halv maskin 0,4 kWh/tvätt

Torktumlare 1 kWh/kilo tvätt

Torkskåp 2 kWh/timme

Jisses den var bra, är man 3 i familjen som duschar varje dag så kan man räkna med ca: 7 kWh om dygnet bara där.

robban44 skrev:
Jisses den var bra, är man 3 i familjen som duschar varje dag så kan man räkna med ca: 7 kWh om dygnet bara där.
Javisst, om man nöjer sig med 5 minuters duschar.

Tycker att 60l vatten på en 5 min dusch låter mycket.

Jisses 7 kWh/per kvarts duschande? Kan det verkligen stämma? Vår dotter lär ju duscha upp hela barnbidraget i så fall...

Jag får inte ihop diskmaskinsberäkningen. Varför blir det mycket mer om den är varmvattensansluten? Felskrivet i tabellen bara?

Dock en bra lista för att få en liten uppfattning om vad som kostar och inte. 2 kWh för en tvätt och tumling var ju ingenting i sammanhanget.

Hemmakatten
Tack för alla svar hittills. Den där förbrukningslistan var inge rolig att läsa. :( Men ack så nyttig om den nu stämmer. Tycker det verkar jättemycket för duschandet. Maken kör 3-minutersduschar i fisljummet (40°C) vatten. Själv duschar jag något längre, hmmm, ofta ganska mycket längre i varmt, gärna hett vatten. Men saken är den att under hela sommaren har jag alla dagar det inte regnat gått ner till bryggan och badat och tvättat håret i sjön bara för att det är så mysigt. Likaså den tillfälligt hemflyttade sonen.

Alla våra vitvaror har A eller A+ i energiklass, förutom torktumlaren som har C (vilket väl de allra flesta har). Ingen golvvärme har varit på. Vi har förstås pumpen till brunnen (eget vatten) men det måste väl vara väldigt lite den drar?

Elpatronen är på 9kW och temperaturen i tanken är 60-65°C.

Hur jag än räknar ihop kommer jag näppeligen upp till mer än ca 15-17kWh per dag. Men det är utan elpatronen. Skulle den verkligen kunna dra 15kWh per dag??

Varje uttag av varmvatten gör ju att det fylls på med kallare som värms upp till dom 60-65 gr. så att patronen jobbar på ganska ofta får ni nog räkna med , allt med direktverkande el.

OlaF skrev:
Jag får inte ihop diskmaskinsberäkningen. Varför blir det mycket mer om den är varmvattensansluten?
I maskiner som är kallvattenanslutna värms vattnet upp i maskinen bara under diskmomentet och sista sköljningen, och disktiden blir längre. Vid varmvattenanslutning används varmvatten till alla moment.

Konsumentverket - Köpråd diskmaskin

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
robban44 skrev:
Varje uttag av varmvatten gör ju att det fylls på med kallare som värms upp till dom 60-65 gr. så att patronen jobbar på ganska ofta får ni nog räkna med , allt med direktverkande el.
Fast det spelar ju ingen roll om patronen går ofta under kort tid för att värma lite, eller sällan men under lång tid för att värma mycket. Energiförbrukningen blir iaf. densamma (om man bortser från förluster).

Därmed inte sagt att elpatronen är oskyldig till den höga förbrukningen... =)

Att värma 1 liter vatten 1 grad kostar 1,16 Wh.

Bara att räkna vad duschen kostar.

Bereda varmvatten i acktank med elpatron sommartid är oekonomiskt, farsgubben bytte system förra året och för att göra en lång historia kort så värms nu det mesta varmvattnet med elberedare istf i acktank med patron sommartid-och vips sjönk förbrukningen med 10-12 kWh/dygn,...

Bor du i ett nytt hus så borde din mätare vara ny. Är det t.ex en Kamstrup så kan du se din förbrukning för tillfället. Sitter en liten knapp som du hoppar mellan total och nuvarande förbrukning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.