4 820 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Tänker jag rätt här?
PotentialUtjämnat
Tänkte iofs låta en elinstallatör göra jobbet så han får bestämma. Men, sett ur tidigare diskussioners perspektiv (och andra delar av installationen i huset) så är det intressant att veta.
Kan detta verkligen vara OK?
Som jag fattar det är alla tre grupperna anslutna till vanliga vägguttag, dvs enfasbelastningar.
Den gemensamma återledaren (nollan från kopplingsdosa tii centralen) borde väl bli belastad med summan av de tre enfasbelastningarnas strömmar?
Som jag fattar det är alla tre grupperna anslutna till vanliga vägguttag, dvs enfasbelastningar.
Den gemensamma återledaren (nollan från kopplingsdosa tii centralen) borde väl bli belastad med summan av de tre enfasbelastningarnas strömmar?
Givet att samtliga grupper tas ut från samma fas så har du rätt. Då måste nolledaren dimensioneras för summan av de möjliga lasterna. Nu är planen att ta ut grupperna över 3 faser vilket gör att detta inte är fallet.
Iom att det är tre olika faser och de liger vridna i förhållande till varandra i ett växelströms(borde heta växelspännings)-system så blir det faktiskt inte mer än 10A till nollan totalt under förutsättning att belastningarna är hyggligt lika induktans/kapacitansmässigt på de tre faserna
Men för att vara riktigt petig så kan det vara växelspänning utan växelström. På ledningar som är spänningssatta men utan last så finns det ju spänning, men det flyter inte ström...elmont skrev:
lallaaalala hehe .. OT OT OT OT OT ...
om alla 3 faserna har likadan belastning så blir väl strömmen i nollan 0?mats_o skrev:
Klicka här för att svara