Snart ska min huselektriker få koppla in elen till tvättstugan. Så här har jag tänkt att det ska bli:
10A till tvättmaskin
10A till torktumlare
10A till städ/stryk

Ny elcentral installerad med JFB. Tänkt dragning är 5x1,5mm2 i flexslang till kopplingsdosa. Därifrån dras EKLK till ett enkelurtag för tvättmaskin och torktumlare vardera, samt ett dubbelurtag för städ/stryk. Pelarmontering av maskinerna, urtag till dessa på 170 cm höjd. Alla dosor och urtag har kapslingsklass IP44 eller högre. Enfas dvärgbrytare ska bytas till en 3-fas 3x10A-C. Tänker jag rätt? Har jag missat något?

Är det ett nybygge tycker jag du ska ha 3 separata rör, 1 per grupp.

Det är inredning/renovering av en källarvåning. Nu ligger det tyvärr bara 1 rör draget och jag tror att det är svårt att få in fler utan att riva för mycket. Men nyfiken blir jag, varför tycker du att det är bättre med 3 rör?

har man gemensam nolla är det stor risk att det går ström bakvägen om man bryter en grupp.
men har du en trepolig säkring som bryter alla faser så funkar det.

man ska helst ha en nolla för varje grupp. det får du inte som du tänkt...

Jag är inte riktigt med på varför jag ska ha tre separata nollor eller för den delen jordar. Finns det någon uppenbar fördel som jag missar med detta? Jag har inte hittat det som krav enligt lag eller standard? Med JFB, tre-polig dvärgbrytare, uppmärkning i central och på dosa så borde det väl inte finnas så mycket utrymme för felgrepp tycker jag.

Det är bättre med 3 rör för förväxlingsrisken minskar, jag ser inga hinder att göra som du tänkt, men det finns de här på forumet med behörighet som kör stenhårt med separata rör.

sen har jag för mej att det är krav på timer till strykuttaget, å är de inte det så är det hur som helst en fördel att ha det iaf....

Mikael_L
Eyeball skrev:
har man gemensam nolla är det stor risk att det går ström bakvägen om man bryter en grupp.
men har du en trepolig säkring som bryter alla faser så funkar det.

man ska helst ha en nolla för varje grupp. det får du inte som du tänkt...
Fast detta fall, med tre st enfasbelastningar, blir det ingen risk för ström bakvägen.

I övrigt kan jag inte säga bu eller bä, jag kan ju inte det här reglementet. Skulle du göra en nyinstallation vore säkert det bästa 3 st rör.

Det är väl egentligen först när nollan släpper som strömen kan gå "baklänges"?

Mikael_L
Nja, har du trefas eller tvåfaslaster så har du kvar spänning på fasledaren även när du brutit säkringen. Som exempel, om det ligger en spisplatta på som är kopplad för 400 V dvs mellan två faser så blir den den fas som du tatt ur säkringen ifrån spänningsatt från den andra fasen, fast genom spisplattans resistans. Detta betyder ju att både ett ett mätinstrument och din kropp upplever 230V om man råkar ta i den förmodat strömlösa ledaren.

Det är väl detta som gör det så väldigt tokigt att ta en fas från spisens periplex-uttag och använda till belysning, vägguttag eller diskmaskin osv. (Sånt där som det så ofta frågas om här). När man ska göra nåt jobb på denna enfasdel så bryter man rätt säkring, kontrollmäter, finfint här var det strömlöst.
Sen kommer någon och slår på en spisplatta, pang, helt plötsligt 230V på tråden man jobbar med.

Värsta fallet är väl att tråden ligger nedhängd och mot diskbänken som då plötsligt blir strömförande och dödar ett barn i huset, usch :(

Nå, nu förklarade jag väl mer än jag behövde för både dig gravedigger och många andra. Men syftet var väl snarast att klarlägga varför detta kan vara farligt även för de som inte alls är insatta i elens förtrollade värld.

Skulle kanske lagt till i det här fallet, efter som det är enfastobjekt som ansluts ;)

Mikael_L skrev:
Fast detta fall, med tre st enfasbelastningar, blir det ingen risk för ström bakvägen.

Men du kan få en strömförande nolla om det är enfasbelastningar och om man inte använder en 3-polig säkring.
Är en av förbrukarna på medans man har brutit strömmen till någon av de andra så är inte nollan speciellt trevlig att ta på..... egen erfarenhet...:mad:. gamla hus med tveksamma elsystem.........:(

Så är det. Det har jag också varit med om vid något tillfälle. Men i det här fallet finns JFB och det ska bytas till trepoliga säkringar. Likaså kommer urtagen att finnas i direkt anslutning till den kopplingsdosa de grenas ut från så det blir svårt att bryta nollan utan se sambandet. (i alla fall i den änden av installationen).

A
Jag har själv så i min tvättstuga, men där är det dragit tre faser, nolla och jord i en EKLK fram till en strömbrytare som bryter alla tre faserna och från den är det draget till varsitt uttag (dock bara två), samt märkt upp hur det är kopplat såklart. Säkringarna är dock vanliga porslinssäkringar.

Mikael_L skrev:
Värsta fallet är väl att tråden ligger nedhängd och mot diskbänken som då plötsligt blir strömförande och dödar ett barn i huset, usch :(
om man har pusjordat diskbänken/vattenledningarna så minimeras det fallet.

kanske lägga 2,5mm2 nolla? vad blir teoretiskt maximala strömmen i nollan vid 10A belastning i endast 2 av faserna?annars så är det dubbel säkerhet med både jfb och 3-polig dvärgsäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.