Byggahus.se

matning till cirkulationspump, lite halvkris...

1. I
    Medlem Nivå 7
    Nu har det blivit krångligt värre... jag har haft rörläggare hemma och installerat en ny värmepump och en elektriker som dragit helt ny el (jag har totalrenoverat...) nu har han åkt på semester i en månad!!!!
    utan att allt är klart. allt är klart till värmepumpen. men till cirkulatiospumpen som skall pumpa vattnet i golvvärmeslangarna saknas det el. så min fråga är kan man ha matningen till cirkulationspumpen via en stickkontakt?? givetvis bara tillfälligt tills jag hittat en elektriker som kan ordna det på riktigt?? det kan väl inte vara så svårt att ordna det på det sättet. som sagt, jag förstår att göra detta själv på detta sättet inte är det bästa sättet. men som läget är nu att rörläggarna kommer på måndag och jag saknar el till en(!) cirkulationspump så kanske jag med lite hjälp här ifrån kan ordna så att jag kan få på värme i huset innan det blir allt för kallt.

jag är verkligen väldigt tacksam för eran hjälp här. vad tror ni???

tack så länge...

2. S
    Medlem Nivå 9
    Var förmonterad stickpropp på min cirkulationspump. Körde den via skarvsladd ett kort tag. Funkar säkert utmärkt.

3. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Fungerar uppenbarligen utmärk eftersom jag har gjort så själv:

4. M
    Medlem Nivå 9
    Bor man som jag där det ibland blir strömavbrott i 11 dygn är det rätt smidigt att kuna köra cirkulationspumparna med elverket så därför har jag alla mina pumpa kopplade med stickkontakt. Funkar bra för mig, om det är olagligt kan jag inte svara på men det har "alltid" varit så här.

5. I
    Medlem Nivå 7
    Det är ju lysande... jag har inte kommit hem och skruvat av höljet på pumpen än, men det är ganska självklart vart man skall sätta fast ledarna och jorden eller...??

6. I
    Medlem Nivå 7
    jag vet inte om det är som så att detta är krångligare än jag tänkt mig. det är en wirsbo push 15 som skall ha ström. är inte det en cirkulationspump...???

7. M
    Medlem Nivå 9
    Jo det är bara en cirkulationspump med tre hastigheter, lyft på locket så hittar du nog anslutningar för jord nolla och fas. Frågan är hur du ska reglera värmen på golven? Det finns enligt wirsbo minst tre möjligheter, manuella shuntar, automatiska shuntar, samt styrning av hastigheten på cirkpumpen.

8. B
    Medlem Nivå 2
    Jag installerade en pusch 22 i veckan och det är mycket tydligt uppmärkt hur den skall kopplas (Vad gällande Fas,nolla och jord).
    Högsta hastigheten på pumpen använde jag endast under de första dagarna för att forcera fram eventuella luftfickor. (Men första lufttningen av golvvärmerören görs med fördel med puschen avstängd och vattenslang kopplad till avluftningen på returen)

Termostaten på puschen använder jag endast för att reglera att det inte kommer för varmt vatten ut i slingorna, dvs värmen på golvet regleras sedan vid fördelaren.

9. pellefant
    Medlem Nivå 11
    se till att jordtråden är längst (dvs släpper sist om kabeln skulle dras lös från pumpen)

10. K
    Medlem Nivå 4
    Stilig rördragning.
    Är något vackert över klämkopplingar och kopparrör. (Eller är det bara jag som tycker det? :) )

11. I
    Medlem Nivå 7
    Ja, det är riktigt schyst med kopparrör och klämkopplingar...