Byggahus.se

Eldragning bastuaggregat

1. G
    Medlem Nivå 6
    Jag har monterat in ett nytt aggregat i bastun samt rivit lite väggar, så nu måste jag dra om elen till aggregatet. Elektrikern var här och kikade i förra veckan, så han ska göra själva installationsjobbet. Men jag ville ha lite förberett innan han kommer, typ lagt Luboflex fram till aggregatet, eftersom det är lite pul med det. Drar jag Luboflex hela vägen fram till aggregatet? Förra installationen, som var sedan tidigt 70-tal, så satt det en spunnen metallslang sista biten ut från väggen, men det har jag förstått att det inte är tillåtet att ha längre. Hur gör jag? Hur högt över golv ska elen komma ut?

2. E
    Medlem Nivå 12
  3. L
    Medlem Nivå 3
    Kör VP-slang fram till aggregatet. Lägg det på den kalla sidan (innanför isoleringen). Höjden beror på var anslutningen till aggregatet hamnar.

4. G
    Medlem Nivå 6
    Tack för svar, men det var inte eldragningen inne i väggen som jag har mest funderingar över, utan ifrån det att jag går ut från väggen till aggregatet. Det blir typ 30-40 cm i fria luften under aggregatet som jag måste dra med något rör. Duger Luboflex? Förresten, varför VP-rör på kalla sidan? Är de mer värmetåliga än Luboflex?

5. L
    Medlem Nivå 3
    Luboflex, VP-slang, flexrör = sak samma

Och som jag skrev - gå med flexslang ända fram till aggregatet

Kommer man med röret uppifrån så lägger man den bakom isoleringen p.g.a värmen.