Byggahus.se

funderingar kring 3fas...

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har lite frågor angånde om 3fas. är N samma som nolla (Nord)?
    spelar det nån roll vilken fas man använder ex. måste det vara så att L1 och L2 är "upptagen" innan L3 får anvädas?

på mitt uttag ser det ut så här:

Jord: gul/grön
    N: blå
    L1: brun
    L2: svart
    L3: vit

Min fråga är om jag kan koppla ungen som 230v och har 3 sladdar (blå, brun och jord) till:

blå : nollan
    brun : L1
    jord : jord

medan hällen (brun, svart, blå och jord) som kan användas till 400v eller 230, kommer jag att koppla så här:
    blå: nollan
    svart: L2
    brun: L3
    jord: jord.

kommer det att fungera?

//Henrik

2. E
    Medlem Nivå 12
    Japp, så kopplar man oftast en häll + ugn på samma kabel.

Är du SÄKER på på att den blå på hällen är Nolla?

Om du är säker på det, så borde det inte vara någon fara att koppla som du beskriver det.

/Lycka till

3. A
    Medlem Nivå 5
    Min första tanke är att inte koppla in sina barn till 230 öht... inte snällt lixom

MVH: Mac

Ps. Kunde bara inte låta bli =) Ds.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Rent elektriskt låter det OK, men om detta är något du tänker göra själv så bör du skaffa mer kunskap. Det finns ett gäng regler som måste upfyllas om du skall göra en sådan här uppdelning. Gäller märkning, säkringstyp, hur man får grena upp faserna etc. En del av reglerna är inte uppenbara.

Det har skrivits ganska mycket om det här i elforumet tidigare.

Ang. din fråga om vilken fas som får användas etc. Nej du behöver inte bry dig om vilken fas som är vilken. I ditt fall så är det viktiga bara att du ser till att ugnen använder en av de faser som hällen inte använder.

5. H
    Medlem Nivå 1
  6. S
    Medlem Nivå 2
    Då är belastningarna på faserna redan uppdelade och det hade väl inte spelat någon större roll i det här fallet iof... Se till att du kopplar rätt då det stod på min häll att om jag vände på faserna fel så skulle den förmodligen gå sönder. Ugnen torde väl inte inte vara så petig på det, eller om det är ungen så lär han bli stekt hur som helst :)

Edit: Jag blev osäker, tänkte nog fel, var säkert ett år sen men den var nog bara 1-fasig, och den ville ha nollan och fasen på rätt ställe. Men det kan ju vara värt att kolla i installationsanvisningen ändå :)

Men två-fas.... trodde 3,8 kw skulle räcka :p.... Aja det duger åt fan som ska bo där...

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är fortfarande viktigt att kolla att hällen inte går på samma faser som ugnen. Periflex uttagen skall om de är rätt inkopplade ha samtliga faser in i resp. uttag, man får aldrig koppla bara det man tycker man behöver till ett Periflex uttag, de måste vara fullkopplade. Så att "välja" rätt fas gör man genom att välja det i stickproppen.

8. H
    Medlem Nivå 1
    Vad är skillnad mellan dessa?

400V 2N ~ + jord, 4 x 1,5 mm2 och
    400V 3N ~ + jord, 5 x 1,5 mm2

jag anta att jag ska koppla in den med 400V 2N...

//henrik

9. S
    Medlem Nivå 2
    den första innehåller bara två faser + nolla + jord medans den undre innehåller en tredje fas. Med tanke på dimensioneringen 1,5 mm2 så antar jag att du kör max 10 amp per fas?

Jag antar att du kollar respektive uttag och dess säkringsgrupp?

Om du inte har köpt ugnen på blocket så borde du fått med en bra installationsanvisning?

edit: Om uttagen är redan satta och ugnen bara går på en fas så kan du bara koppla på ett sätt, själva fasfördelningen måste då göras i centralen. Se till bara så ugnen kopplas på nolla på nolla och fas på fas ifall det skulle vara känsligt, min ugn bryr sig inte om detta medans hällen är kinking på detta - båda går på en-fas.

förresten jag fattar inte varför du har ett 2-fasuttag och ett 3-fasuttag när ugnen går på 1-fas och hällen på 2-fas?

Det är så jag tolkar detta;
    "
    400V 2N ~ + jord, 4 x 1,5 mm2 och
    400V 3N ~ + jord, 5 x 1,5 mm2"