Byggahus.se

byggel

1. F
    Medlem Nivå 4
    Jag har en fråga angående byggström/el... vi har har beställt byggström, och det skulle kosta 3500:- + elen vi använder, nu är det så att grannen använder samma elkabel och el"skåp" som vi gör men säger att dem också har anmält att dem ska använda den elen... eller så delar vi på kostanden. Men hur ska man veta vem som använd vad?

Verkar detta rimligt?

Vi bygger totalentreprenad, ska vi sköta sånna här bitar?

2. zno
    Medlem Nivå 7
    Ingår inte byggelen om ni har totalentreprenad?

3. F
    Medlem Nivå 4
    nej det gör den inte... helentreprenad kanske det heter då =)

4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    vad jag förstått så kan elen för dem som bygger vintertid gå på flera tiotusentalskr i värsta fall, (byggfläktar på dygnet runt) så personligen skulle jag inte vilja dela med grannen utan att det finns en mätare som anger hur mycket var och en förbrukat.

kontrakten brukar väl vara skivna så att man får betala manskapsbod ställningshyra och byggström, så om man bara ser glad ut och betalar oavsett kostnad, så behöver man väl inte bry sig. (en del får betala flera tiotusentals kr för bygställningar oxo) Jag tolkar kontrakten som att man frånhändar sig möjligheten att påverka dessa kostnader, den som bygger åt en behöver ju inte bry sig, denne betalar ju inget av det. (såg nån som fick räkning på ca 100 tusen för byggström, var visst nån ledning som kostade 100 tusen i hyra, finns nån tråd här om det, tror denna slapp det mesta till sist men...)

sedan så blir det alltid billigare om nätbolaget tillåter att man sätter upp slutliga elskåpet tillfälligt på stolpar , då slipper man avgift för byggström och hyra av byggskåp. (mest skrivet om andra än ts råkar läsa tråden)

(prisexemplen är från typ det värsta som går att hitta på forumet, men alltså inom det fullt möjligas gräns:eek:)

5. E
    Medlem Nivå 12

Har du 1 st el-mätare i det skåpet?

6. F
    Medlem Nivå 7
    Litar du på/känner du din granne?
    Detta låter märkligt. Har han också anmält att han vill ha byggkraft så ska han ha ett eget skåp med en egen mätare i. Oftast lånar man ett byggskåp av elektrikern som ska fixa resten av elen i huset.