Byggahus.se

Dubbla 6mm2 som PEN

1. R
    Medlem Nivå 4
    Är det OK att ta två 6mm2 kablar ist. f. en 10 mm2 som PEN-ledare?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det är väl bättre att köra 5 ledare och använda den ena 6mm2 som PE och den andra som N.

Protte

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Vågar inte svara ja eller nej. Har för mig att om man parallellkopplar flera ledare så får man bara tillgodoräkna sig en del av den sammankopplade arean, tror att det har att göra med att man inte kan garantera att strömmarna fördelar sig jämt i de 2 ledarna. Men hur mycket marginal man skulle lägga till kommer jag inte ihåg.

4. F
    Medlem Nivå 7
    Vad ska det användas till? Matning mellan centraler eller mellan mätarskåp och central? Är det kabel eller MK/RK du tänker använda? Behöver det vara PEN-ledare eller kan du dela Pe och N?

5. R
    Medlem Nivå 4
    Jag har ett gammalt ukraina-style kopplat trångbott proppskåp som är matat med FYRA ledare, jag har således inte separat PE och N från början.

Tänkte koppla in en ny modern elcentral (på en bättre plats än det gamla) med jfb & automatsäkringar parallellt med detta gamla härke, och föra över de flesta kablarna till det nya efter hand, då jag har förfärligt mycket annat att göra..

Är det ingen annan som känner till marginalen som behövs som hempularen talar om? Annars blir det väl till att kontakta en elfirma och skaffa en 10mm2 på så sätt.

6. F
    Medlem Nivå 7
    Är den gamla centralen matad med 10mm2 så fortsätter du med det till den nya, annars måste du sätta en avsäkring där du går ner i area.

7. R
    Medlem Nivå 4
    Trodde först att prototypen förutsatte att jag hade 5-ledars matning..

Jag kan alltså grena upp från matningen i det gamla proppskåpet till separat PE och N och koppla in det i det nya proppskåpet?

Ursäkta min okunnighet, men jag intygar att jag förstår det mesta och inte gör något farligt. :)

Floppman: Jag tänkte använda RK enkelledare.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Förutsätter att det är villa med max 25A H-säkring Dra nytt från fasadskåpet 5G6mm2.Parallella med Ukraina tills vidare.

Protte

9. R
    Medlem Nivå 4
    Jaha, nu har jag tittat lite närmare och matningen till det gamla proppskåpet är 4x6mm2. Således är PEN-ledaren inte 10mm2 som de nuvarande reglerna säger. Men mina huvudsäkringar är på 16 A, så jag känner mig inte särskilt uppstressad över detta.

Men det känns ju då meningslöst att dra dubbla PEN-ledare / Grena ut separata till PE och N / ha 10 mm2 till den nya elcentralen då, eller ska jag göra det för att "det ska vara så"?

10. S
    Medlem Nivå 6
    Grena ut separata till PE och N skulle jag ha gjort. Femledarsystem är ju bättre, så det är lika bra att köra på det på en gång.

11. R
    Medlem Nivå 4
    Jo, så får det bli. Någon dag så fräschas väl hela systemet upp, och då skadar det ju inte att ha förberett för modern matning heller.