3 110 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Matarkabel till garaget
Hur löser man att PEN ska vara minst 10 mm2? Drar man blå tråd och skärm till jordplint i matande ände och därmed har man en PE- och en N-ledare som sen dras till respektive skena i garaget?
När jag för ett par år sen fick ny matning till en central i källaren drogs 4 st RK 6 mm2 i ett VP-rör från annan central, detta var altså inte enligt reglementet?
När jag för ett par år sen fick ny matning till en central i källaren drogs 4 st RK 6 mm2 i ett VP-rör från annan central, detta var altså inte enligt reglementet?
Har man en 5-ledare eller 4x6+6 har man ingen PEN ledare utan en PE och en N ledare och då räcker det ju med 6 mm2. Det är inte så väldigt många år sedan kravet på PEN ledare och 10mm2 kom så det kanske var före det? och i så fall är det ju godkänt.
Man har ju 6mm2 som PEN i merparten av Sveriges hus utan att det för den skull är "livfarligt" så nån större fara är det naturligtvis inte.
Man har ju 6mm2 som PEN i merparten av Sveriges hus utan att det för den skull är "livfarligt" så nån större fara är det naturligtvis inte.
Tack Elmont!
Hur sker uppdelningen i PE och N? Bara lägga på PE-plint i matande central?
Jag förstår att det egentligen inte är nån fara, men det är lite trist när man väl tar dit en behörig elektriker. Han har även använt gröngul mellan jordskena och jfb samt en del andra bagateller. Det räcker ju med att jag "hempular", det behöver ju inte se så ut i det man betalar för
Hur sker uppdelningen i PE och N? Bara lägga på PE-plint i matande central?
Jag förstår att det egentligen inte är nån fara, men det är lite trist när man väl tar dit en behörig elektriker. Han har även använt gröngul mellan jordskena och jfb samt en del andra bagateller. Det räcker ju med att jag "hempular", det behöver ju inte se så ut i det man betalar för
Klicka här för att svara