Byggahus.se

Matarkabel till garaget

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej jag undrar om jag ska ha en EKKJ 4x6/6 in till garaget, Där en egen central kommer att sitta som går vidare till bla några trefasuttag ,lyse, lite vanliga uttag mm. Eller finns det andra alternativ.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag använder numera i första hand den här PEX kabeln. E9790750 N1XV-R F3 5G6 Lite billigare och lättare att arbeta med.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Kollade på Direktel på Blocket om jag tittade rätt så är pex:n ca16kr dyrare eller kollade jag fel ,

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Kan inte uttala mig om det är rätt eller fel, men jag köper den pexen (men bara den) för nästn halva priset jämfört med ekkj 4x6+6. Prata med nån elinstalatör så kanske du kan få "rätt" kurs

5. M
    Medlem Nivå 12
    Hur löser man att PEN ska vara minst 10 mm2? Drar man blå tråd och skärm till jordplint i matande ände och därmed har man en PE- och en N-ledare som sen dras till respektive skena i garaget?

När jag för ett par år sen fick ny matning till en central i källaren drogs 4 st RK 6 mm2 i ett VP-rör från annan central, detta var altså inte enligt reglementet?

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Har man en 5-ledare eller 4x6+6 har man ingen PEN ledare utan en PE och en N ledare och då räcker det ju med 6 mm2. Det är inte så väldigt många år sedan kravet på PEN ledare och 10mm2 kom så det kanske var före det? och i så fall är det ju godkänt.
    Man har ju 6mm2 som PEN i merparten av Sveriges hus utan att det för den skull är "livfarligt" så nån större fara är det naturligtvis inte.

7. M
    Medlem Nivå 12
    Tack Elmont!

Hur sker uppdelningen i PE och N? Bara lägga på PE-plint i matande central?

Jag förstår att det egentligen inte är nån fara, men det är lite trist när man väl tar dit en behörig elektriker. Han har även använt gröngul mellan jordskena och jfb samt en del andra bagateller. Det räcker ju med att jag "hempular", det behöver ju inte se så ut i det man betalar för :)

8. pefo
    Medlem Nivå 10
    Nja... I din matande central ska du ha en PE-skena och en N skena där respektive skall kopplas in. Även om det är samma ledare elmässigt så ska de separeras upp bla för att underlätta felsökning.