4 497 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Krävs gruppsäkring?
Anslutning av värmepump, Nibe 1135-15 med el tillsats
Huvudsäkring 25A (gänga II mätarskåp)
Koppling Mätarskåp - Central EKKJ 3G6/6 (diadez central)
Nibe rekomenderar 25A säkring för pump med upp till 6KW eltillsats
om man ansluter pumpen med en 5G6 från centralen, finns det någon anleding att ha några gruppsäkringar?
borde inte behövas som ledningsskydd, samma area
sedan borde det vara nästan omöjligt att få någon selektivitet utan att byta till ändå större huvudsäkringar vilket knappast är rimligt
i nästan alla fall borde huvudsäkringarna gå före en eventuell gruppsäkring
effektvakten kan nog vara lämplig att koppla in
Huvudsäkring 25A (gänga II mätarskåp)
Koppling Mätarskåp - Central EKKJ 3G6/6 (diadez central)
Nibe rekomenderar 25A säkring för pump med upp till 6KW eltillsats
om man ansluter pumpen med en 5G6 från centralen, finns det någon anleding att ha några gruppsäkringar?
borde inte behövas som ledningsskydd, samma area
sedan borde det vara nästan omöjligt att få någon selektivitet utan att byta till ändå större huvudsäkringar vilket knappast är rimligt
i nästan alla fall borde huvudsäkringarna gå före en eventuell gruppsäkring
effektvakten kan nog vara lämplig att koppla in
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det blir ingen selektivitet, men oftast fungerar det ändå.
Protte
Protte
Det känns klart olämpligt att lägga pumpen direkt på huvudsäkringarna, även om jag på rak arm inte kan peka på någon föreskrift som säger att gruppsäkringar måste finnas annat än "god elsäkerhetsmässig praxis".
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ju bra om pumpen är säkrad med 25 A om huvudsäkringen måste bytas till 35 A.
Protte
Protte
prototypen,
skulle huvudsäkringen bytas till något större än 25 så krävs byte av mätarskåp till ett gänga III skåp, eventuellt byte inkommande kabel.
Skall sedan inte matningen till centralen ändå ansäkras med 25A så måste den bytas och centralen bytas till en som tål mer än 25A, tror inte jag ser någon anledning att idag säkra pumpen med 25A för att förebereda för det!
hur menar du med att det fungerar?
skulle tro att med två 25A smältsäkringar i serie så kommer huvudsäkringen att gå i de allra flesta fall att lösa ut först, den kommer i de flesta fall vara varmare och därmed närmare utlösning än gruppsäkringen
Om gruppcentrelen sedan byts till en Normcentral så rekommenderar Nibe en med D profil vilket och borde innebära ingen eller begränsad selektivitet i det fallet också
Logano,
visst skulle man kunna begränsa eltillsatsen till 3KW och därmed klara sig med en 20A gruppsäkring,
Eftersom pumpen är stor nog för att inte kräva något eltillskott i alla normala fall skulle det förmodligen fungera
Nackdelarna skulle vara att vid en driftstopp i värmempumpen så finns det bara 3KW el som ersättning, kan nog bli kallt!
sedan så används elpatronen när varmvattnet skall värmas till 65 grader vid legionellahöjning och extra varmvatten, det tar nog en stund med bara 3KW för 500 liter vatten i beredare (inkl mantel)
sedan tror jag fortfarande att selektiviteten blir tveksam äve i detta fall
min fråga är om det finns någon föreskrift som kräver gruppsäkring eller det finns någon annan anledning som gör att det finns en anledning att lägga in det
//Mvh Lars
skulle huvudsäkringen bytas till något större än 25 så krävs byte av mätarskåp till ett gänga III skåp, eventuellt byte inkommande kabel.
Skall sedan inte matningen till centralen ändå ansäkras med 25A så måste den bytas och centralen bytas till en som tål mer än 25A, tror inte jag ser någon anledning att idag säkra pumpen med 25A för att förebereda för det!
hur menar du med att det fungerar?
skulle tro att med två 25A smältsäkringar i serie så kommer huvudsäkringen att gå i de allra flesta fall att lösa ut först, den kommer i de flesta fall vara varmare och därmed närmare utlösning än gruppsäkringen
Om gruppcentrelen sedan byts till en Normcentral så rekommenderar Nibe en med D profil vilket och borde innebära ingen eller begränsad selektivitet i det fallet också
Logano,
visst skulle man kunna begränsa eltillsatsen till 3KW och därmed klara sig med en 20A gruppsäkring,
Eftersom pumpen är stor nog för att inte kräva något eltillskott i alla normala fall skulle det förmodligen fungera
Nackdelarna skulle vara att vid en driftstopp i värmempumpen så finns det bara 3KW el som ersättning, kan nog bli kallt!
sedan så används elpatronen när varmvattnet skall värmas till 65 grader vid legionellahöjning och extra varmvatten, det tar nog en stund med bara 3KW för 500 liter vatten i beredare (inkl mantel)
sedan tror jag fortfarande att selektiviteten blir tveksam äve i detta fall
min fråga är om det finns någon föreskrift som kräver gruppsäkring eller det finns någon annan anledning som gör att det finns en anledning att lägga in det
//Mvh Lars
Om spänningsfall och utlösningsvillkoret (kabellängden) är uppfyllt och det är okej enligt tillverkaren så är det inga problem.
Själv skulle jag aldrig välja den lösningen. Inte fackmannamässigt. Risken finns också att du knäcker servissäkringarna om dom mattas.
Vid ett längre driftsstopp på pumpen kan man välja in 9kW. Och visst tar det längre tid att värma vattnet, det är kanske ett problem. Jag har själv bergvärmepump sedan 7år med eltillskott på 9kW men invalt 3kW. Har aldrig haft bekymmer med det.
Förresten kräver inte 1135-15 med 9kW invalt 32A?
Välj in mindre effekt är mitt tips.
Själv skulle jag aldrig välja den lösningen. Inte fackmannamässigt. Risken finns också att du knäcker servissäkringarna om dom mattas.
Vid ett längre driftsstopp på pumpen kan man välja in 9kW. Och visst tar det längre tid att värma vattnet, det är kanske ett problem. Jag har själv bergvärmepump sedan 7år med eltillskott på 9kW men invalt 3kW. Har aldrig haft bekymmer med det.
Förresten kräver inte 1135-15 med 9kW invalt 32A?
Välj in mindre effekt är mitt tips.
Enligt databladet drar pumpen max4.5kw vid 0/50 grader och med 6 kw tillskott KB pump 0,25 kw CP 0,17 kw klarar man sig på 20 A kanske även 16 om maskinen har mjukstart. Fördelar egen säkring, billigare leningar, lättare elins.t
Det är också en bra fråga, enligt installationsmanualen så är max fasström utan eltillsats 12,5A, ungefär det dubbla vad jag hade förväntat mig
mjukstart finns, max startström för kompressorn skall vara 30A
med max 6KW eltillsats så anger de total faström 21,1, eftersom eltillsatsen enbart används kortvarit eller vid stopp för värmepumpen borde det egentligen funka bra med 20A trög diadez
Avståndet från centralen är bara 10m så skillnaden på kostnaden för 4 eller 6 mm2 är inte så stor
det får nog bli 20A i centralen men RK 6mm2 i slang eller rör för smidigare installation och enkelt att öka till 25A om det skulle behövas
egna gruppsäkringar för att följa praxis och göra det mer lättförståeligt, egna säkringar skulle kunna vara bra för att kunna göra den strömlös men det borde i första hand göras med säkerhetsbrytaren
//Mvh Lars
mjukstart finns, max startström för kompressorn skall vara 30A
med max 6KW eltillsats så anger de total faström 21,1, eftersom eltillsatsen enbart används kortvarit eller vid stopp för värmepumpen borde det egentligen funka bra med 20A trög diadez
Avståndet från centralen är bara 10m så skillnaden på kostnaden för 4 eller 6 mm2 är inte så stor
det får nog bli 20A i centralen men RK 6mm2 i slang eller rör för smidigare installation och enkelt att öka till 25A om det skulle behövas
egna gruppsäkringar för att följa praxis och göra det mer lättförståeligt, egna säkringar skulle kunna vara bra för att kunna göra den strömlös men det borde i första hand göras med säkerhetsbrytaren
//Mvh Lars
Utdrag ur konversation med Nibe kundtjänst:Lars skrev:
Fråga:
Hej.
Enligt er installationsanvisning ska Nibe 1235-10 med elpatron 6 kW avsäkras med 20A karaktäristik D. Tyvärr innebär D-karaktäristik inte sällan att man måste gå upp ett steg i ledningsarea (p g a utlösningsvillkoret) och en allmän tumregel är att inte välja trögare karaktäristik än nödvändigt.
Kompressorns angivna startström är 30A och till detta kan man lägga ca 10A för värmepatronen vilket alltså ger summan 40A under starten. En säkring med C-karaktäristik klarar 100A i 3s och skulle klara den beräknade summaströmmen 40A under mer än 10s.
Så frågan till er är om det verkligen stämmer att man måste välja D-karaktäristik?
Svar:
Hej!
Ursäkta att svaret dröjt men jag var tvungen att fråga någon i min tur.
Du har helt rätt gällande säkringar.
Tyvärr står det fel text i boken. D-karakteristik användes (rekommenderades) då man inte hade mjukstartsrelä i VP.
Nu då man har mjukstart används C-kar. säkringar.
Trevlig helg !
--------------------
Pen
Klicka här för att svara