Byggahus.se

koppla spotlight skena?

1. G
    Medlem Nivå 1
    hej!

jag har en spotlight skena som jag vill koppla till en 3 fasig kabel ...kabeln består av en mörkbrun (L1) en blå (N) och en gul/grön (JORD) sladd ...skenans el koppling har tidigare kopplats till brun (L1),blå(N),gul/grön JORD och VIT(L2)

..det jag grubblar på hur jag kopplar samman dessa ..vad ska den VITA (L2) kopplas till? ..jag slänger up en bild på skenans ström adapter med dom tidigare kapade sladdarna

OBS! ...den 3 fasiga kabeln är ej fast ..den kommer att kopplas vidare till ett utag ..och den är vidare kopplad till säkrings boxen ...so no worries! =)

här är bilderna

http://img510.imageshack.us/img510/1779/50119372jf1.jpg
    http://img245.imageshack.us/img245/3092/22894230jv9.jpg

tusen tack

D

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Det som oroar mig mest är att du talar om den "3 fasiga kabeln". Är detta en vanlig anslutningskabel med blå brun och grön/gul?

Gissar att den skenan är gjord för att användas typ i en butik där man faktiskt har 3 faser i skenan och kan därmed välja vilken fas en spot ska vara ansluten till för att sprida lasten och ev kunna styra dem olika. Kommer du bara använda en av dessa så ska den vita inte kopplas in alls utan bara blå mot blå, brun mot brun och grön/gul mot grön/gul.

3. W
    Medlem Nivå 2
    Det är en 3-fas-skena, Fagerhult eller?? :)

Men eftersom det verkar som du bara ska koppla den till 1-fas, så ansluter du bara brun, blå och gul/grön och ställer alla spotlights till L1.

Edit: snuttjulle stämmer bra att den säkert är gjord för butiksbruk, har själv installerat samma skena i en klädaffär. Inte så ofta man installerar en 3fas skena hemma.... :)

4. G
    Medlem Nivå 1
    3 fas var nog fel uttryckt ...men en klassisk sladd med brun,blå och gul/grön

tack för svar!

D

5. G
    Medlem Nivå 1
    skenan är en ERCO :)

6. G
    Medlem Nivå 1
    en till fråga kring ämnet ..tror ni att skenan kommer att klara av att driva 8 st. 75 watt halogen spottar på en fas

(spottarna är Nokia 230V MAX 100W, PAR 30)

TACK IGEN!!

7. W
    Medlem Nivå 2
    10A säkring och inget annat kraftfullt inkopplat på samma är det inga problem

8. G
    Medlem Nivå 1
    tack igen! =)