Byggahus.se

Skyddsjordsfrågor

1. 3
    Husspekulant Nivå 6
    1. Antag att jag har ett rum där det finns flera olika vägguttag och fastinstallerade elelement etc. som matas via olika säkringar/grupper men där endast en av dessa har framdragen jordledare.

Nu vill jag bygga om detta så att allt i rummet blir jordat. Får jag nu dra jordledare till hela rummet via den jordledare som redan finns vid ett av uttagen eller måste skyddsjorden alltid gå samma väg som fas och nolla går till samma uttag?

2. Då man sätter ihop t.ex. en skarvsladd så ska ju jordtåten alltid vara längst, så att denna släpper sist om ifall att delarna rycks isär.

Men: Hur är det med fasta installationer? Måste jordsladden vara längre än de andra även i t.ex. kopplingsdosor och gruppcentraler?

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    1/ Nej, jord fas och nolla ska följas åt gruppvis!

2/ Nej.

3. F
    Medlem Nivå 4
    305,går du på elutbildning??
    Dina frågor känns väldigt skoluppgifts aktiga!
    Om så, läs dig till svaren.

4. 3
    Husspekulant Nivå 6
    Nej, jag går inte på utbildning. Har dock funderat på att kanske gå utbildning någon gång i framtiden, eftersom detta verkar ganska intressant...

Har följaktligen inte någon kurslitratur och vet heller inte vilka böcker jag borde ha köpt i julklapp åt mig själv...

Intressant att mina frågor verkar skoluppgiftsaktiga, det är faktiskt mest installationer jag sett här och där, som fått mig att undra och vilja ha svar.

5. V
    Medlem Nivå 7
    Om du frågar snällt så kanske någon som har en kursliteraturlista och/eller lite bra länkar till
    utbildningssidor på nätet kan lägga ut detta på forumet.:)