305 skrev:
Varifrån har du fått dessa "fakta"? Jag fick helt andra, då jag letade på ESV:s hemsida...
Jag går elprogrammet på gymnasienivå, och i våra böcker står det att BB3 är lägst och BB1 är högst (av BB-behörigheterna, alltså), där BB3 omfattade t ex hissinstallationer och BB1 var arbeten innanför gruppcentralen.

Hmm.. ok. Då är alltså
BB2 = Du får sätta upp maskiner och liknande som är fast installerad &
BB1 = Du får sätta upp lampor, uttag och knappar på befintlig gruppinstallation, om jag fattat det rätt?

För att inte hamna för OT så kan man då klart säga att BB1 inte gäller för att installera en jordfelsbrytare hemma hos sig själv.

Epon skrev:
Jag går elprogrammet på gymnasienivå, och i våra böcker står det att BB3 är lägst och BB1 är högst (av BB-behörigheterna, alltså), där BB3 omfattade t ex hissinstallationer och BB1 var arbeten innanför gruppcentralen.
Jag tänkte mer på hur lång praktik som krävs för att få behörigheten...

Epon skrev:
Hmm.. ok. Då är alltså
BB2 = Du får sätta upp maskiner och liknande som är fast installerad &
BB1 = Du får sätta upp lampor, uttag och knappar på befintlig gruppinstallation, om jag fattat det rätt?

För att inte hamna för OT så kan man då klart säga att BB1 inte gäller för att installera en jordfelsbrytare hemma hos sig själv.
Helt rätt uppfattat! Guldstjärna! :D

305 skrev:
Jag tänkte mer på hur lång praktik som krävs för att få behörigheten...
BB1 och BB2 kräver minst 2 års praktik med rätt sorts arbete. Arbetsintygen bedöms av elsäkerhetsverket.

BB3 avgörs efter bedömning av varje specifikt fall men gäller också mycket begränsade arbeten.

Sen kostar väl ett intyg ett par tusen att få ut också?

Prislista finns på elsäkerhetsverkets hemsida.

Kostar 2000:- att få ut, vilken behörighet det än gäller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.