Byggahus.se

Koppla ihop två elverk

1. N
    Medlem Nivå 1
    Jag har två elverk som jag skulle vilja koppla ihop så jag får effekten från bägge.
    Alltså bägge elverken ska vara igång samtidigt.
    Undrar om det är möjligt?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Välkommen till forumet.

Nej, det går aldrig att fasa in dom rätt mot varandra. Troligtvis har dom inte ens (riktigt) samma frekvens, så att koppla samman två verk får man nog säga är omöjligt utan en ordentlig och pålitlig reglerutrustning.

3. J
    Medlem Nivå 2
    Troligen inte utan en större ombyggnad av dem.
    De har troligtvis synkrongeneratorer och motorn som dirver dessa varvtalsstyrs med
    en mekanisk anordning (centrifugalregulator) som ser till att man får ~50 Hz frekvens.
    Om du kopplar ihop de två kommer de väl eventuellt att synka ihop, men eftersom
    de två regulatorerna inte är exakt lika intrimmade kommer det bli kaotiskt och en av
    dem kommer troligen vilja dra på medans den andra vill bromsa (gå som motor)
    vilket troligen leder till att säkringarna för elkraftverken går, alternativt att du får
    en samanlagd uteffekt som är mindre en ett enstaka verk.

Situationen blir något enklare om du har asynkrongeneratorer (men det tror jag inte
    att du har).

Jag ser inget enkelt sätt att fixa detta om du inte mekaniskt kan koppla ihop de
    två verken på en och samma axel.

/Jonas

4. A
    Medlem Nivå 6
    Kanske om man likriktar de båda verken och sedan hänger på en kraftig växelriktare? Med betoning på kanske.
    Det skulle ju bli ungefär samma lösning som de använder i en del större vindkraftsparker. Varje vindkraftverk likriktas och parallellkopplas. Energin överförs i form av DC till närmaste lämpliga ställverk där den växelriktas.
    Men du får en massa onödiga förluster, och en växelriktare är inte direkt billig. Förmodligen billigare, bättre, smidigare och pålitligare att köpa ett nytt kraftigare elverk.

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Visst går det att koppla ihop. Man måste först fasa ihop verken med varandra men sedan kommer det att dra med varandra så de går synkront. Det elverk som går lite långsammare kommer att få hjälp av det andra i tomgång. Vid belastning så sackar de efter lite så att båda kommer att ge effekt men lastfördelningen kommer aldrig att bli helt perfekt.

De som inte tror det fungerar kan ju titta på det nordiska kraftnätet.

Protte, fast jag skulle nog skaffa ett större elverk, mycket enklare.

6. A
    Medlem Nivå 6
    Visst kan man koppla ihop olika kraftverk med varandra, OM dom har mekanismer för att fasas in rätt och sedan följa nätets fas och frekvens.
    Små reservaggregat från Rusta lär knappast ha den möjligheten.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Fasa in elverken mot varandra går väldigt bra med en vanlig voltmeter. Koppla ihop "nollorna", mät mellan faserna och då spänningen är noll (eller minimal) så lägger man ihop båda verken. Sedan kommer de att följas åt.

Protte

8. A
    Medlem Nivå 6
    Då vill det till att dom har en väldigt exakt frekvens. Om det ena elverket går i 49,5Hz medan det andra går i 50,5Hz så får du vara bra snabb på att koppla ihop dom i rätt ögonblick. Du har en felmarginal på kanske en tiondels sekund.
    Men jag har inte så mycket erfarenhet av små bensin/dieselverk för konsumentbruk. Dom kanske är så välbyggda att dom håller sig inom 0,1% från 50Hz och då är det kanske möjligt att manuellt fasa in dom med varandra. Men något inom mig säger att så inte är fallet.
    Hur som helst så kan man knappast påstå att det är en värst användarvänlig metod. Frågan är om det ens är lagligt för en person utan behörighet att fasa in två elverk på det viset.

9. phl
    Medlem · Nivå 14
    Grejen är ju att de _inte_ behöver ha samma frekvens då ett av dem kommer diktera frekvensen för det andra. Så fungerar hela världens elverk, man fasar in generatorerna och sedan kommer de tvingas till rätt frekvens (innom vissa gränser) av resten av nätet.

10. A
    Medlem Nivå 6
    phl: Ja, men "prototypen" föreslog att man manuellt kan fasa in dom med en voltmeter och när voltmetern visar på noll volt mellan de två elverken så slår man till en strömbrytare. En sådan manuell infasning fungerar bara om de båda elverken har nästan på pricken samma frekvens, annars måste du ha reflexer snabbare än stålmannen för att lyckas slå till strömbrytaren i rätt ögonblick.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja om inte jag tänker fel nu ...
    Så med den av dig föreslagna frekvensskillnaden 49,5 Hz och 50,5 Hz så får jag det till att spänningsdifferensen mellan elverken kommer vara en sinusvåg med 1 Hz och 460V.

Vilket betyder att under två väldigt korta ögonblick under varje sekund så är det tillfälle att slå till strömbrytaren. :surprised:

Ja det låter minst sagt besvärligt ... :rolleyes:

12. A
    Medlem Nivå 6
    Exakt!
    Jag ser inte riktigt hur "prototypen" menar att man ska få det att fungera. Enda sättet jag kan komma på är om det går att manuellt finjustera frekvensen på elverken. Då kan man trimma in de två elverken så att de går på så gott som exakt samma frekvens, och då kan den föreslagna manuella metoden fungera. Men snacka om komplicerad och farlig(!) procedur att gå igenom varje gång man slår igång sina reservkraftverk.
    Klantar man och gör fel så blir det ju världens kortslutning. Huvudsäkringarna kommer att flyga ur sina socklar. ;)

13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    phl har helt rätt. Det har i all evinnerlig tid fasats in generatorer med både voltmetrar och glödlampor som hjälp. Under infasningen får man dra lite på gasreglaget på ena verket så att det hinner ikapp så perioden på skillnaden inte blir så snabb.

Fasar man in fel så händer inget värre än att säkringen löser. Säkringarna kommer att sitta kvar, de tål 6 eller 10 kA i kortslutningsström och det kan INGET litet elverk producera.

Håller fortfarande med om att det är en opraktisk metod men det har hitills alltid fungerat.

Protte

14. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Som kuriosa hörde jag om ett ställe där man hade ett stort reservkraftverk som av någon anledning inte ville gå igång vid strömavbrott. Detta innebar att många höga chefer sammlades i rummet när teknikerna försökte få igång verket. Lagom när verket hoppade igång så kom även stömet tillbaka. Infasningen ville sig inte alls så strömen utfrån gjorde allt för att fasa in reservkraftverket den hårda vägen så att rummet tömdes fort på folk när dieseln började stamba och hoppa. :D

15. P
    Medlem Nivå 3
    häh, påminner om den reservkraftcentral de hade där jag arbetade förut. Belastningen var X antal stordatorer och kringutrustning och all last var kopplad i serie med några rum fulla med blyackumulatorer. Under urladdningstiden för batterierna var det tänkt att 3 st stora dieslar skulle fasa in sig.

Vid ett kundbesök skulle fastighetschefen demonstrera systemet genom att slå av ingående ström under drift. Frågan var om han var illa informerad om vilket skåp brytaren satt, för det var UTGÅENDE ström som bröts och orsakade det första oplanerade driftavbrottet sedan reservkraftsanläggningen togs i drift...