3 990 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Rh-givare, tips på önskas.
Börjat fundera på styrningen av ventilationen, och såg att aggregatet har två ingångar (0-10V) för givare, sen skan man ställa gränsvärden i aggregatet för forcering.
Så nu behöver jag tips på snygga RH-givare att sätta i badrummen.
Antingen med 0-10V's utgång, eller med digital utgång, gärna 24VDC matning, men 230VAC går oxå.
/L
Så nu behöver jag tips på snygga RH-givare att sätta i badrummen.
Antingen med 0-10V's utgång, eller med digital utgång, gärna 24VDC matning, men 230VAC går oxå.
/L
Fast det är ju ingen givare med färdig 10V utgång direkt.
Lite extra komponenter krävs. Sen är den inte linjär heller. Passar nog bättre till en mikroprocessorapplikation.
Se PDFen
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302665.pdf
Lite extra komponenter krävs. Sen är den inte linjär heller. Passar nog bättre till en mikroprocessorapplikation.
Se PDFen
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302665.pdf
Ja nu kan jag väl iofs både löda och Ohm's lag, gammal el.tele-student man var, men även då stöp dom flesta roliga projekt just på att fitta en lämplig kapsling, måste väl finnas färdiga fina små burkar att fästa på vägg/tak för detta?
Har ju lovat tanten att det INTE skall bli imma i badrummet när hon duschar...
/L
Har ju lovat tanten att det INTE skall bli imma i badrummet när hon duschar...
/L
Ser inte riktigt problemet. Varför skulle det behövas extra komponenter?Mikael_L skrev:
Om jag förstår Loner rätt kan ingångarna ställas mellan 0 och 10 V för triggning, behövs på sin höjd ett extra motstånd för att öka noggranheten för inställningen. Sedan behövs kanske en hygrometer för att kalibrera vid installation.
Ska han inte ha oerhört varierande temperatur i badrummet borde inte olinjäriteten vara något problem.
Nä det är iofs klart, för en on/off funktion, som man är nöjd med att prova sig fram till rätt gränsvärde skulle det räcka.Karl_Malmqvist skrev:Ser inte riktigt problemet. Varför skulle det behövas extra komponenter?
Om jag förstår Loner rätt kan ingångarna ställas mellan 0 och 10 V för triggning, behövs på sin höjd ett extra motstånd för att öka noggranheten för inställningen. Sedan behövs kanske en hygrometer för att kalibrera vid installation.
Ska han inte ha oerhört varierande temperatur i badrummet borde inte olinjäriteten vara något problem.
Sen bör man väl även kolla ingångsimpedansen på fläktens 0-10V-ingång med, så den inte totalt sänker hela mätkretsen...
Loner, tyvärr har jag inte koll på några färdigkapslade givare, men stöter jag på något så skriver jag.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De jag kommer på är Produal och Vaisala. Ingen av dom är nog direkt riktade till konsumentledet men dom passar nog bra till det du beskriver.
Snygga? Det får du själv avgöra.
Snygga? Det får du själv avgöra.
Hej .
Vad jag tror och är ganska säker på är att du har en analog ingångenhet på ditt aggregat .
Då du skall ha en rumsfuktgivare med aktiv 0....10 v utgång .Regin har nog allt du behöver.
http://www.regin.se/sv/index.html
Kolla först att ditt styrsystem forcerar fläkten / fläktarna vid högre fukthalt (högre insignal 0-10V)
För många aggregat är programmerade så att ju högre fukthalt desto mer kallar det på kyla för att avfukta luften sedan värma den igen .
Men du kanske har ett friprogrammerat styrsystem .
Vad jag tror och är ganska säker på är att du har en analog ingångenhet på ditt aggregat .
Då du skall ha en rumsfuktgivare med aktiv 0....10 v utgång .Regin har nog allt du behöver.
http://www.regin.se/sv/index.html
Kolla först att ditt styrsystem forcerar fläkten / fläktarna vid högre fukthalt (högre insignal 0-10V)
För många aggregat är programmerade så att ju högre fukthalt desto mer kallar det på kyla för att avfukta luften sedan värma den igen .
Men du kanske har ett friprogrammerat styrsystem .
Produal hade ju en hyffsat fin med display, regin med växlade kontakt funkar ju oxå, beror ju lite på priset..
Aggregatet har både DI för forcering och AI (0-10V) där passerat gränsvärde drar igång forcering, så jag har båda alternativen
/L
Aggregatet har både DI för forcering och AI (0-10V) där passerat gränsvärde drar igång forcering, så jag har båda alternativen
/L
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden