Jag tänkte dra in ström till ett växthus. Är det bara bara gräva ner ett lagom rör av något slag och dra det till växthuset och sen kontakta elektriker som får peta in en kabel i röret och koppla in den? Jag är ju lite osäker hur/var man ska ansluta kabeln, har ett eluttag utanpå huset som man kanske kan nyttja men det sitter ju en bit upp, drar man sladden utanpå på väggen då? Det kan ju se fult ut. Måste växthuset få en egen säkring inne i proppskåpet eller kan man nyttja befintlig utvändig kontakt eller t ex utvändig belysning som källa? Kan man låta röret mynna precis i marknivå vid hussockeln under elkontakten eller ska man dra upp det en bit?

enklast är väl att du frågar elektrikern som ska göra det hur han vill ha det?
om du vill göra det själv så kan jag ge dig lite råd,
vägguttaget går utmärkt att använda som strömkälla. du måste ta reda på om säkringen för det uttaget är 10 eller 16A och välja kabel utifrån det.
mitt tips är att köpa EKKJ 3G2.5 den kan du gräva ner i jorden utan nåt rör. men ett gult band som det står "elkabel" på ska läggas ovanpå kabeln innan du gräver igen.

dra upp den på husväggen med vanliga klammer och koppla in i vägguttagets jord, nolla fas.
samma i växthuset, om du ska ha ett uttag så kopplar du in kabeln i det.
tänk på att det måste finnas skydd mot mekanisk åverkan minst 1 meter från marken där kabeln kommer upp ur marken, vanligast monterar man ett halvt rör av plåt över kabeln.

electrocuted skrev:
vägguttaget går utmärkt att använda som strömkälla. du måste ta reda på om säkringen för det uttaget är 10 eller 16A och välja kabel utifrån det.
mitt tips är att köpa EKKJ 3G2.5 den kan du gräva ner i jorden utan nåt rör. men ett gult band som det står "elkabel" på ska läggas ovanpå kabeln innan du gräver igen.

dra upp den på husväggen med vanliga klammer och koppla in i vägguttagets jord, nolla fas.
tänk på att det måste finnas skydd mot mekanisk åverkan minst 1 meter från marken där kabeln kommer upp ur marken, vanligast monterar man ett halvt rör av plåt över kabeln.
Om jag inte missminner mig så är det krav på högst 0,2s utlösningstid enligt utlösningsvillkoret vad det gäller växthus mot normala 0,4s!

Tack, det låter ju enkelt. Får man verkligen göra sånt här själv? Det verkar ju inte så svårt så det borde ju vara enkelt men jag vet inte hur regelverket ser ut. Hela huset har jordfelsbrytare i proppskåpet så det borde vara hyffsat säkert.

Nu kom jag på att det redan finns ett rör som går under sockeln och i marken bort till garaget, den lades ner när huset byggdes. Kan man klippa upp det röret och kanske peta in en till kabel där? Då borde man komma upp i proppskåpet! Men är kanske inte så bra att klippa upp ett rör som ligger i marken? Har för mig att det är samma typ av rör som kallvattnet kommer in i huset i. Det känns tryggare med ett skyddande rör om man av misstag skulle råka sticka ner en spade i jorden.

Nix. Det är behörighetskrävande arbete iom att det rör en fast intallation

electrocuted skrev:

det gula bandet ska ligga ca 100mm ovanför kabeln och kabeln ska ligga på minst 600mm djup.
jag skulle dra en ny matning från centralen med en "egen" jordfelsbrytare för att slippa få ett "heldött hus" om jfbn löser ut pga fukten i växthuset.

gräv ner en gummikabel med stickpropp som du sätter i uttaget utomhus så är det inte längre olagligt, men däremot osmart!
men om du är helt grön på el så tycker jag nog du ska ta hjälp med din tänkta installation.

att gräva ner en gummikabel lär inte vara lagligt.

Varför inte lägga gula rör 54 mm kostar 13:-/meter så slipper du
att använda märkband. Kravet på 600mm ner i marken gäller inte överallt.
Egen matning är bäst och det räcker med att använda EKLK 5G2.5 så får
du 3 faser med dig ut i växthuset vilket är bra om du vill göra något mer sen.

• Gilla
Piskfinne
  • Laddar…
Gummikabel är absolut förbjudet i mark.
Ovan mark ok.

var gäller inte 600mm och vad gäller där istället?

600 mm har väl aldrig varit ett krav i några föreskrifter men däremot en rekommendation och "praxis" vid markförläggning. Det är ju inte direkt sällsynt att man av en eller annan anledning får problem med det djupet.

Lägg kablarna i gula 54 mm rör så är det inga problem.

Är det något problem med att lägga en vattenslag i samma rör som elkabeln? Kan tänka mig att vatten och el kanske inte går så bra ihop?

Lägg vattenslangen sidan om istället så kan du dra om kabeln
om det skulle behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.