6 372 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Trappbelysning
Hej!
Min snickare ska tillverka våran trappa och vi diskuterade idag belysning. Vi skulle vilja ha belysning under stegen och min tanke var att man skulle kanske kunna fräsa ett spår under steget som man sedan sätter en skena med dioter i. Är det nån som har testat detta och är det en fungerande metod? I så fall har ni några tips på vart man kan få tag i passande skenor?
Min snickare ska tillverka våran trappa och vi diskuterade idag belysning. Vi skulle vilja ha belysning under stegen och min tanke var att man skulle kanske kunna fräsa ett spår under steget som man sedan sätter en skena med dioter i. Är det nån som har testat detta och är det en fungerande metod? I så fall har ni några tips på vart man kan få tag i passande skenor?
Tack!
Dom har jag kikat på men det blir så ruggigt dyrt (399:- per trappsteg, jag har 14 steg) så jag tänkte om nån visste om nån billigare lösning.
Men stort tack i alla fall!!!
Dom har jag kikat på men det blir så ruggigt dyrt (399:- per trappsteg, jag har 14 steg) så jag tänkte om nån visste om nån billigare lösning.
Men stort tack i alla fall!!!
För 399:- så får du ju 4 st lister. Behöver du alla fyra listerna per steg ?? Skulle tro att det räcker med 1 list per steg, den är ju iallafall 25 cm lång. Detta blir ju "lite" billigare. Men jag tror att det blir svårt att hitta något "billigare". Lysdioder är inne just nu så priserna blir därefter.
Skall du ha det så billigt som det går så får du nog löda ihop något själv.
Skall du ha det så billigt som det går så får du nog löda ihop något själv.
Många av IKEA:s armaturer säljs utan stickpropp för den säljs löst till. Så det beror på hur du ska installera den om du behöver en elektriker eller inte. Sen finns det säkert personer som inte har nog kunskap att koppla in kabeln med stickpropp på armaturen men då får man väl kontakta nogon som kan. Lycka till med att få tag i en elektriker som vill komma ut och göra det jobbet!Niklas Ekström skrev:
En händig kvinna eller man köper dioder på Elfa eller hos någon annan diodleverantör.
Alternativt skrotar man en julgransbelysning, det finns vita, ex Swedol har en.
Med lite matematiska kunskaper och lita jävlar anamma, Dioderna ska ha en större spänning än ca 1,5v och en ström på 30mA,
så fixar man ihop detta själv, kan fällas in i en borrad trälist.
Säkra detta med en ström som motsvarar summan av dioderna, med en glassäkring, mata detta med en likströmstransformator från Claes ohlson, Anpassa utspänningen med seridioder.
Funkar men är lite jobb,
Alternativt skrotar man en julgransbelysning, det finns vita, ex Swedol har en.
Med lite matematiska kunskaper och lita jävlar anamma, Dioderna ska ha en större spänning än ca 1,5v och en ström på 30mA,
så fixar man ihop detta själv, kan fällas in i en borrad trälist.
Säkra detta med en ström som motsvarar summan av dioderna, med en glassäkring, mata detta med en likströmstransformator från Claes ohlson, Anpassa utspänningen med seridioder.
Funkar men är lite jobb,
Ok nu är det så att det finns 2 olika typer av dioder för belysning
Ska du sätta gamla typ indikeringsdioder så blir det inte mycket ljus.
Finns färdiga LED-armaturer för 500-600:-/ st som ansluts dirket till 230V - Kanon ljus i trappan.
Ska du sätta gamla typ indikeringsdioder så blir det inte mycket ljus.
Finns färdiga LED-armaturer för 500-600:-/ st som ansluts dirket till 230V - Kanon ljus i trappan.
Klicka här för att svara