pellefant.
Fi mäkning är den märkning som används på dubbelisolerade elapparater den kan bestå av två "fyrkanter" en mindre inuti en större, eller med bokstäverna Fi. Fimärkta apparater får INTE skyddsjordas.

Svaret på din första fråga är kort: JA. Definitvt farligt för den som inte vet men litar på att det är rätt kopplat.
Om du själv kom hem till nån annan som gjort en likadan osynlig förändring, och det blir knas när du kopplar in nån apparat så vore det nog inte så kul för nån av er.

Nä, lägg en hundring eller vad det kostar på ett nytt, så tror jag det känns bättre till sist.

hempularen skrev:
Ekerö: ... Men att sedan inte ta råden utan börja käfta emot det har jag lite svårt för.
Att du har svårt för mig det rör mig inte i ryggen. Däremot så måste jag påpeka att ifrågasätta något är väl inte att "käfta emot". Du kanske är lättprovocerad?

Jag ställde en fråga och fick svar. Jag ifrågasatte därför att jag ville bli övertygad om varför det var fel. Det var allt.

Men jag förstår svaret. Man ska inte byta för att någon kan tro att det är jordat då uttagen ser så ut. Det köper jag.

Men min undran var egentligen om det var farligt på något sätt. Att det kan bli kortslutning, börja att brinna eller liknande.

Jag har fått svar på min fråga. Det är oetiskt, fel m.m. Men det är egentligen inte farligare, för mig, än om jag hade satt dit ett ojordat uttag. Det enda som är skillnaden är att det kan lura andra.

Skrev just ett svar i en annan tråd om sådana "utbyten". Kanske kan tjäna som vägledning för dig Ekerö.

http://www.byggahus.se/forum/juridik/86336-elkatastrof-i-bostadsraett-dolt-fel-vad-goer-vi.html

Läs på Elsäkerhetsverket i bl a denna broschyr. http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180005602/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf

Svaret som du redan fått ovan flera gånger står på sid 20 och är nej. På sid 70 kan du läsa att du är ansvarig för elinstallationen i ditt eget hus så det är inte en fråga om etik utan klara lagbrott där du riskerar att bli ansvarig både för sakskada och personskada om det vill sig illa till.

Ekerö har rätt.
Att koppla en skyddsjordad apparat i ett ojordat uttag är samma sak som att koppla den i ett med icke anslutna jordbleck rent elektriskt.

Detta gäller i laboratoriemiljö och eller tills förutsättningarna i omgivningen förändras.
Vilket dom gör hela tiden.
antag att man befinner sig i ett rum där man inte är isolerad från jord, man ska göra ett tillfälligt rörarbete, trädgårdsarbete eller har en apparat vars skärmning bygger på jordning och avledning, då letr man upp ett uttag som ser ut att ha jordanslutning, och använder det.
Då har vi en falsk trygghet som blir läskig när saker inte funkar som man tänkt sig. våffeljärnet vid poolen osv.

I mitt fall hade min elektriker faktiskt glömt att dra jordtråd till uttaget för min microcågsugn, det märkte jag några veckor senare genom att jag fick pirande stötar när jag råkade ta i microns hölje, samtidigt som jag stödde mig med handen på spisen.
Vad i helsike, att spisen var jordad var jag tvärsäker på, för det har jag uppmätt i ett annat sammanhang, men micron?
Jag började mäta, skruvade så småningom upp uttagetoch konstaterade att det saknades jordtråd!!!

Ringde direkt och fick en hel drös med ursäkter, löften om kompensation, genomgångar osv.
Killen är seriös och mitt förtroende för honom är inte skadat.

men där är ett exempel på vad lömsk jord kan leda till.

Ekerö skrev:
Jag förstår inte resonemanget?

Hela huset består ju av ojordade kontakter. Så du menar att vi inte kan använda strykjärn hemma hos oss då eller?
Eller dator, projektor, tv m.m.

Om det hade varit farligt så hade det väl inte gått att föra in jordade kontakter i ojordade kontaktuttag. Nu går ju det. Men inte tvärtom.
Förhoppningsvis är du inte så jordad själv inomhus och det därför inte spelar så stor roll att stryka med ett ojordat strykjärn ifall något skulle hända. Säg däremot att nästa hyresgäster/ägare som flyttat in får något elfel i köket så att de inte har el där. Plötsligt vill de ha våfflor och plockar fram sitt gamla antika våffeljärn i metall. De vet ju att det sitter ett jordat uttag i ett av rummen så de drar en skarvkontakt till diskbänken från det och börjar grädda våfflor. Plötsligt släpper fasledaren inne i våffeljärnet och familjens barn råkar i samma veva snava på mattan framför diskbänken och ramlar med ena handen på våffeljärnet och andra på diskbänken. Fasen som skulle ha letts bort i jordledningen går plötsligt rakt igenom barnet via diskbänken/blandarrören ner i jorden. Förhoppningsvis överlever barnet men om inte så kommer det hela att bli en polisutredning. Framkommer det under den att du som lekman kopplat detta så är du ytterst ansvarig för det enligt ellagen.

Ekerö skrev:
Vi bor i hus från 1968. Alla våra kontaktuttag är ojordade. Jag har nyligen bytt ut ett uttag som började bli slitet. Dock så hade jag köpt ett jordat uttag. Jag satte dit det, men kopplade så klart inte in jord eftersom det inte finns draget.
Jag vet att man inte ska sätta ojordade kontakter i jordade uttag, men tvärtom är ju inga problem.

Till min fråga. Kan det vara farligt att byta ut det ojordade kontaktuttaget till ett jordat som jag gjort? Egentligen borde det väl inte bli någon skillnad eftersom uttaget fortfarande är ojordat?
Visst skulle det kunna bli farligt!
Eftersom en jordad kontakt nu går att stoppa i så skulle det kunna bli ström i chassit på den om det skulle bli ström på jordstiftet i uttaget. Kan bli om man klämmer en kabel där i tex..

Det är dessutom förbjudet att göra som du gjort. Man sätter inte upp ett uttag som ser ut att vara jordad som inte är det!

Man ska heller inte enligt föreskrifterna blanda ojordade och jordade vägguttag i ett och samma rum. Drar du fram el och jordar ett uttag så ska du oxå jorda resten.

Snailman
och isåfall glöm inte att lampkontakten i taket ska vara jordad oxå

Om man skriver på uttaget att jorden inte är ansluten, blir det mer ok då?

Mikael_L
Det blir lite mer ok, ja.
MEN det är fortfarande olagligt.

Ungefär som att slå på helljuset eller kanske tom blinka när man kör för fort med bilen ... ;)

skriv på en STOR skylt bredvid uttaget: detta uttag är kopplat av en amatör som inte vet vad han sysslar med, användning sker på egen risk

eller skriva på instrumentbrädan i bilen att bromsarna saknas men handbromsen funkar så det är ok att köra med den.....

Suck vad en del människor är dumsnåla.

Tony2 skrev:
Om man skriver på uttaget att jorden inte är ansluten, blir det mer ok då?
Nej, eftersom det är förbjudet så är det inte ett dugg bättre.

Nu har jag rensat en del.

Vi kan konstatera att installationen är felaktigt utförd och därmed inte uppfyller vilkoren för en säker anläggning.

Mats_o
Moderator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.