16 925 läst ·
29 svar
17k läst
29 svar
Byta ut ojordad uttag?
Sida 1 av 2
Vi bor i hus från 1968. Alla våra kontaktuttag är ojordade. Jag har nyligen bytt ut ett uttag som började bli slitet. Dock så hade jag köpt ett jordat uttag. Jag satte dit det, men kopplade så klart inte in jord eftersom det inte finns draget.
Jag vet att man inte ska sätta ojordade kontakter i jordade uttag, men tvärtom är ju inga problem.
Till min fråga. Kan det vara farligt att byta ut det ojordade kontaktuttaget till ett jordat som jag gjort? Egentligen borde det väl inte bli någon skillnad eftersom uttaget fortfarande är ojordat?
Jag vet att man inte ska sätta ojordade kontakter i jordade uttag, men tvärtom är ju inga problem.
Till min fråga. Kan det vara farligt att byta ut det ojordade kontaktuttaget till ett jordat som jag gjort? Egentligen borde det väl inte bli någon skillnad eftersom uttaget fortfarande är ojordat?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det där är ett väldigt grovt fel. Byt genast till ett korrekt uttag, eller dra fram jord till samtliga uttag i rummet.
man kan visst sätta ojordade kontakter(stickproppar) i jordade uttag, tex en dammsugare är ojordad men kan ändå anslutas i ett jordat uttag. dock bör man inte använda tex dammsugaren där det är blött/fuktigt. sen så FÅR man INTE själv byta ut ojordade mot jordade uttag, detta eftersom kunskapen ibland saknas hos personer som inte är elektriker och dom därmed kan göra en elanläggning farlig....
Dom "användare" som finns är jag och min fru, så vi känner oss inte direkt lurademycke_nu skrev:
Det blir väl ingen skillnad att göra som jag gjort mot att sätta i jordade kontakter i ojordade uttag. Det blir ju precis samma sak?
"eller dra fram jord till samtliga uttag i rummet" Tja, vad de nu hjälper att dra fram jord till samtliga ojordade uttag i rummet om man inte byter ut dem? Ja, JAG fattar. -Men detta kan missförstås...hempularen skrev:
Nej, ni blir inte lurade, men ingen annan känner till er lilla hemlighet, och en vacker dag kopplar någon in en förlängingssladd till våffeljärnet vid plaskpoolen invaggad i tron att uttaget är jordat.Ekerö skrev:
Den dagen kan det bli skillnaden mellan liv och död.
Jag förstår inte resonemanget?mycke_nu skrev:
Hela huset består ju av ojordade kontakter. Så du menar att vi inte kan använda strykjärn hemma hos oss då eller?
Eller dator, projektor, tv m.m.
Om det hade varit farligt så hade det väl inte gått att föra in jordade kontakter i ojordade kontaktuttag. Nu går ju det. Men inte tvärtom.
Problemet är att någon blir lurad att tro att det är mer säkerhet än det är.
Det är nästan analogt med att du i din bil efter något litet reparationsarbete bara sätter fast bilbältesprylen på passagerarsidan med ett buntband, för du vet att du ändå alltid kör ensam i bilen.
Men nästa ägare sätter fast sitt barn i barnstol där, som sen flyger ut genom framrutan vid en krock.
Det är nästan analogt med att du i din bil efter något litet reparationsarbete bara sätter fast bilbältesprylen på passagerarsidan med ett buntband, för du vet att du ändå alltid kör ensam i bilen.
Men nästa ägare sätter fast sitt barn i barnstol där, som sen flyger ut genom framrutan vid en krock.
Enkelt yttryckt: Ett jordat uttag SKALL ha jordblecket anslutet till skyddsjord. Om detta inte går att ordna pga att någon skyddsjordsledare inte är framdragen så får ett jordat uttag INTE sättas upp. Inga undantag! Sedan gäller särskilda regler för hur jordade och ojordade uttag kan kombineras i olika utrymmen men den diskussionen kan vi skippa just nu.
Vad du stoppar i uttaget är oväsentligt. Om du inte förstår resonemanget så tyder det på någon kunskapslucka hos dig btrf elsäkerhet (no offence), så för din egen och andras säkerhet, gör rätt och sätt upp ett ojordat uttag.
Vad du stoppar i uttaget är oväsentligt. Om du inte förstår resonemanget så tyder det på någon kunskapslucka hos dig btrf elsäkerhet (no offence), så för din egen och andras säkerhet, gör rätt och sätt upp ett ojordat uttag.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Ekerö: Att du gör fel, frågar blir informerad, det förstår jag, det är OK ( det är igentligen inte OK att göra den här typen av fel, man skall inte röra en elkoppling innan man är absolut tvärsäker på att man vet vad man skall göra, sedan kollar man 2 gånger till). Men att sedan inte ta råden utan börja käfta emot det har jag lite svårt för.
Du har gjort en grovt felaktig elkoppling, skulle något hända så så räknas det inte som en olyckshändelse, du kommer att bedömmas uppsåtligen ha orsakat skadan.
Det finns liksom inget alternativ, gör om genast!
Du har gjort en grovt felaktig elkoppling, skulle något hända så så räknas det inte som en olyckshändelse, du kommer att bedömmas uppsåtligen ha orsakat skadan.
Det finns liksom inget alternativ, gör om genast!
Skillnaden är att uttaget är en fast installation. En fast installation ska man kunna förutsätta är gjord på ett visst sätt. Och eftersom den ska vara gjord av en elektriker så ska det inte behövas några skyddande kontakttyper som inte går att kombinera på ett visst sätt.Ekerö skrev:
Om alla människor vore elektriker så skulle vi kunna ha nakna ledningar fastnitade på väggen om vi ville. (Det var något jag faktiskt såg i en bilverkstad i Brasilien på 90-talet. Och strömbrytaren bestod av ett bleck som mekanikern skruvade dit med sina händer. Nå, det var väl 110V.)
Äh, ta det lugnt, han frågar ju för att han inte fattar.hempularen skrev:
Och som andra sagt, Ekerö, det handlar inte om dig och nu. Det handlar om någon annan om 30 år. Och det är allvarliga saker.