Jag ska byta armatur från den gamla skabbiga dock funktionella 63cm lysrörsarmaturen som jag har nu. Jag hittad en billig 3xspotlightramp på Jula för 299:- Denna är dubbelisolerad (två fyrkanter) och märkt med F i en triangel. Det är inbyggd 230V -> 12v transformator, och den ansluts med en "apparatstickpropp" typ sådan som finns på rakapparater eller Playstation2 t.ex.

Får jag sätta upp denna armatur ovanför diskbänk, eller måste jag köpa en annan armatur med vanlig jord i stället?

Får får du. Men frågan är var du skall sätta i stickproppen. Din nuvarande armatur är troligen fast inkopplad. Om du sätter ett uttag någonstans och drar stickproppssladden dit så borde det kunna bli OK. Sladden till din nya armatur är troligen inte godkänd för fast installation. Dvs det är (troligen) inte OK att klippa av kontakten och koppla in trådarna i någon dosa.

Dessutom faller armaturens godkännande om man gör ingrepp i den, och att klippa sladden räknas som ingrepp.

Ok, tack för svaret. Då känns det ju ändå som en dålig lösning eftersom man inte får göra en fast montering av sladden som jag hade tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.