Hej, någon som har en ungefärlig bild av vad det kan gå på att dra ny el i ett helt hus. Huset är 150kvm gammalt och i stort renoveringsbehov, all el måste bytas ut och jag vill bara veta om det landar runt 30 000 eller 130 000. Tacksam för svar!

Infälld eller utanpåliggande?

150.000 kr

beror ju på elektrikerns timpeng/påslag på priset...
jag har dragit ny utanpåliggande el i ett 2-våningshus med 7 rum på ca 250kvm och materialet gick på ca 18-20000 (elbutik.se) elradiatorer och värmepump ej inräknat.

men runt 100 pix om du ska ta det via elektriker, sen går det få ner kostnaden betydligt om du känner elektrikern och kommer överens med honom att du hjälper till. och det viktigaste är att ni i förväg vet hur det ska se ut, då blir det lättare för elektrikern att uppskatta kostnaden och lägga upp och fördela jobbet mallan er så det går effektivt.

Purre
Har för mig jag läste en artikel här på byggahus.se om att det kostade runt 80-100 000 från elkonstruktör till färdig el i ett hus men då ingår inga dimmrar eller andra lyxsaker som smarta hem tillåter osv.

Tack för svaren! det var ungefär i den prisklassen jag hade trott att det skulle hamna. Det handlar om utanpåliggande.

kajmar skrev:
Tack för svaren! det var ungefär i den prisklassen jag hade trott att det skulle hamna. Det handlar om utanpåliggande.
Men är det stort renoverings behov, så borde ju den större installationen bli infälld...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.