Hej!

Är det några "egna" regler för EKKJ i rör i backen? Längderna är 15-20meter.

Har en 35A matning och en 25A matning som skall ut, hur grov area krävs.

10mm till 35A och 6mm till 25A eller?

/L

Ta 10mm2 till båda. Gärna 16mm2 till 35A:en så är du förberedd inför ev. utökning i framtiden.

Jag har redan tagit till för utökning, båda skall säkras 20A i dagsläget..

/L

Tänk på att om du kör 6mm² måste du köra 5-ledarsystem (EKKJ 4x6+6) för minsta tillåtna area på PEN-ledare i 4-ledarsystem är 10mm²

jag skulle nog välja 10mm2 på båda oavsett typ av ledar system, men 5-ledare är ju ändå det bästa.

Det är 5-ledare,
kan ni som säger 10mm2 motivera detta istället för 6mm, som jag sa tidigare, det är 20A idagsläget, kommer att max bli 35+25A

/L

Är ju bara jobbigt att hantera EKKJ 4x10/10 ta hellre FKKJ 4x16/16. Beror ju lite på vad du ska ha de till dock, och hur kabelvägen ser ut.

Det är matning från mötarskåp till hus och garage, läggs i rör i backen.
Men Fk 16, inkommande från elbolag är ju EK3x10/10...

/L

Med 6mm2 får man inte dra upp kabeln på "brandfarligt underlag" (ex trävägg) med mer än 25A.
Dom riktlinjerna jobbade iallafall vi efter förr. Nu kör vi ju inte längre med 6mm2.

Verkar som ingen kan ge mig kött på benen för att ta 6mm2, får väl bli 10mm2 då..

Rrrrr: Varför gå upp en storlek på FK jämfört med EK?

/L

En FKKJ 16mm² är mer lättjobbad än en EKKJ 10mm². Dessutom kan man inte välja då kabeln per automatik blir en FKKJ f.o.m. 16mm²

Har du tänkt i genom hur mycket strömuttaget blir + lite marginal och detta är 35 res 25 A
Då finns det ingen anledning att dra grövre area än vad som krävs 35A -10mm2 och 25A -6mm2
Kolla priset och se hur mycket det skiljer . det är bara upp till dig.
detta med förutsättning att det är 5-ledarsystem

16mm2 ser jag ingen anlednning till att dra...

Ja det är genomtänkt, 25+16 idag, med option på 35+25A.

10mm2 är EKKJ är beställd :)

/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.