prototypen skrev:
Behövs ju bara en gasventil till och en flaska med CO2.

Mitt förslag är: Byt svets, trefas svetsar svetsar bättre då de ger bättre likström.

Protte
ja den är ju i princip flång ny, köpte den i USA för ett halvår sen och den är ju gjord för deras "2-fas" 240Volt
det fanns både 120 och 240-voltsvariant så jag tog 240-voltaren för att slippa belasta min transformator med svetsverket (vilket hade vart på gränsen till vad trafon klarar)
det finns ju trafos om kan göra om 3-fas till 2-fas! en sån vore inte fel att få tag i, då hade man kunnat mata in 3x20A 400v och få ut en sisådär 55A vid 230v ifrån trafon! (har aldrig sett en dock, bara läst om det)

Låter rörigt att göra om 3 faser på 400V till 2 faser på 240V. Måste ju vara bättre att bara köra trafo mellan 2 faser 400V till 2 faser påå 240V eller har det blivit en Öl för mycke för mig i kväll??

electrocuted skrev:
det finns ju trafos om kan göra om 3-fas till 2-fas! en sån vore inte fel att få tag i, då hade man kunnat mata in 3x20A 400v och få ut en sisådär 55A vid 230v ifrån trafon! (har aldrig sett en dock, bara läst om det)
Jag tvivlar på att detta är möjligt utan switchad elektronik eller att man bygger ihop en 3-fas motor och en generator som ger det man vill ha. Båda alternativen blir dyra. Motor+generator användes förr när man skulle göra mystiska konverteringar.

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag tvivlar på att detta är möjligt utan switchad elektronik eller att man bygger ihop en 3-fas motor och en generator som ger det man vill ha. Båda alternativen blir dyra. Motor+generator användes förr när man skulle göra mystiska konverteringar.

/Hasse
Håller med, låter som en udda variant på en växelriktare med växel- istället för lik-spänning in.

Vad betyder PKO, BIU och SRV på den nya elmätaren?

BIU= Band in use (trafik på nätet, ska inte lysa konstant)
SRV=Service, anv bara vid service, ska inte lysa.
PKO= KOmmer inte ihåg denna, kan ha med kommunitaktionen till multipunkten att göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.